3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021028BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je moet geslaagd zijn voor Nederlands Communicatieve Vaardigheden I voor je Nederlands Communicatieve Vaardigheden II kan opnemen. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Lauranne Harnie
Laura Rosseel (titularis)
Cora Pots
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
5 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
45 contacturen Self study
Inhoud

Voortbouwend op de kennis en vaardigheden verworven in Nederlands: communicatieve vaardigheden I, werken de studenten in dit vak verder aan hun mondelinge en schriftelijke taalbeheersing in het Nederlands. De focus van de component schriftelijke taalbeheersing ligt op het leren beheersen van een aantal basisgenres binnen de professionele communicatie. Daartoe worden de basisprincipes van genreanalyse aangereikt en oefenen de studenten drie verschillende tekstgenres in. Voor de component spreekvaardigheid leren de studenten een professionele presentatie geven.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : het cursusmateriaal wordt ter beschikking, Canvas
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Leerresultaten

Leerresultaten schrijfvaardigheid:

  • De student kan de genrekenmerken van de tekstgenres die in het OO behandeld zijn beschrijven.
  • De student kan teksten binnen de geziene tekstgenres analyseren en beoordelen inzake het respecteren van de genreconventies.
  • De student kan zelfstandig nieuwe teksten binnen de geziene tekstgenres produceren.
  • De student kan de principes van genreanalyse toelichten en zelfstandig toepassen op ongeziene tekstgenres.
  • De student is in staat om op basis van een genreanalyse onder minimale begeleiding een nieuw tekstgenre te leren beheersen.
  • De student geeft blijk van inzicht in het nut van genreanalyse en van het reviseren van teksten voor de taalprofessional.
  • De student is in staat zijn eigen teksten en die van anderen kritisch te beoordelen op vlak van taal en het respecteren van genrekenmerken en vervolgens de tekst te herwerken op basis van die beoordeling.

Leerresultaten spreekvaardigheid

  • De student kan de eigenschappen en onderdelen van een professionele presentatie benoemen en kan beargumenteren wat de rol en het belang is van die eigenschappen en onderdelen.
  • De student kan zelfstandig een professionele presentatie opstellen en geven voor een publiek.

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 35% van het eindcijfer

    Examen Andere bepaalt 65% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • schriftelijk EXM met een wegingsfactor 7 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Schriftelijk examen.

    Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

    • ander EXM met een wegingsfactor 13 en aldus 65% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Permanente evaluatie aan de hand van schrijfopdrachten doorheen het semester + examenopdracht presentatietechnieken.
      Tweede examenkans: de student herwerkt alle opdrachten waarvoor hij niet geslaagd is en dient deze opnieuw in.

    Aanvullende info mbt evaluatie

    /

    Toegestane onvoldoende
    Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

    Academische context

    Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
    Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
    Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
    Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
    Schakelprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
    Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben
    Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding ac. bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
    Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding master taal- en letterkunde met één of twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
    Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.