3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021040CNR voor alle studenten in het 2e semester
met een gespecialiseerd bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Deutsche Sprache III'.
Studenten die ingeschreven zijn in een verkort programma kunnen dit opleidingsonderdeel zo opnemen.
- Onderwijstaal
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- Linguistics and Literary Studies
- Onderwijsteam
- Axel Lutgard Rekkers
Arvi Sepp
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
39 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
Na een korte theoretische inleiding, die een aantal methodologische en formele aspecten van het opstellen van Duitstalige academische teksten en het academische discours in het Duits in het algemeen belicht, gaan de studenten zelf actief aan de slag met een reeks praktijkgerichte oefeningen. Deze oefeningen bouwen stelselmatig de nodige kennis en vaardigheden op, die voor het verzamelen van informatie en gegevens en voor het uiteindelijke schrijven van de bachelorproef - en bij uitbreiding ook masterproef – direct relevant zijn. Het verwerven van woordenschat, frasen en uitdrukkingen, die deel uitmaken van het hedendaagse Duitstalige academische discours, maken hier integraal deel van uit. Voor de praktische opdrachten zijn er steeds ook voorbeelden van een goede kwaliteit voorzien, die voor de studenten een praktische leidraad vormen.
De praktische onderdelen die in dit studiedeel achtereenvolgens aan bod komen zijn: het lezen en begrijpen (analyseren) van wetenschappelijke teksten; wetenschappelijk schrijven in zijn globaliteit (stijlkenmerken, grammaticale patronen en hulpmiddelen, retorische kenmerken, frequent gebruikte frasen en andere tekstbouwstenen); het schrijven van een abstract; het zoeken van informatie en deze in een wetenschappelijke bibliografie omzetten; wetenschappelijk argumenteren; het presenteren van een wetenschappelijk onderwerp (incl. colloquium); en tenslotte het zelfstandig schrijven van een wetenschappelijk werkstuk, bij voorkeur gerelateerd aan het onderwerp van de bachelorproef (Hausarbeit).
- Bijkomende info
Mail: arvi.sepp@vub.be
- Leerresultaten
-
Eindcompetenties
- De studenten bouwen, naarmate de cursus vordert, een degelijke en in het bijzonder actieve kennis van de woordenschat, frasen en uitdrukkingen (niveau B2-C1 van het CEFR) op, die kenmerkend is voor het hedendaagse Duitstalige academische discours. [Kennis en inzicht]
- De studenten kunnen een wetenschappelijke tekst in het Duits lezen, begrijpen en analyseren, d.w.z. ze kunnen de hoofdlijnen en de belangrijkste argumenten van dit teksttype in eigen bewoordingen weergeven. [Oordeelsvorming; Communicatie]
- Bovendien tonen de studenten via de reeks praktische en begeleide opdrachten aan, dat ze de aangereikte communicatieve hulpmiddelen die typisch zijn voor het Duitstalige academische discours ook daadwerkelijk kunnen inzetten. Ze houden daarbij ook rekening met diverse vormvoorschriften en een aan elke situatie aangepast register. [Toepassen kennis en inzicht]
- Tot slot kunnen de studenten op zelfstandige wijze een academisch werkstuk in het Duits (Hausarbeit) met relevante argumenten onderbouwen en dit logisch structureren. Ze nemen hierbij de opgelegde vormvoorschriften in acht. Ook het taalgebruik erin reflecteert de kennis en de vaardigheden die gaandeweg in dit seminarie werden verworven. Bovendien kunnen de studenten over de vorderingen van dit werkstuk op duidelijke wijze communiceren. [Communicatie; Leervaardigheden]
Doelstellingen
De studenten leren een academische tekst schrijven in het Duits, met notenapparaat en bibliografie en bereiden zich zo voor op de bachelor- (en master-) proef.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 20% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer
ZELF Presentatie bepaalt 20% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
Andere bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Test
met een wegingsfactor 20
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Abstract
met een wegingsfactor 20
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- Presentatie
met een wegingsfactor 10
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Paper
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Bibliografische oefening
met een wegingsfactor 20
en aldus 10% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Eerste zittijd: permanente evaluatie (100%).
- De permanente evaluatie omvat de volgende onderdelen: abstract (20%); presentatie (20%); bibliografieopdracht (10%); test (woordenschat, stijl, grammatica en theoretische achtergrond) (20%) werkstuk (Hausarbeit) (30%)
- Wat de permanente evaluatie betreft, wordt er per deel 15% van het eindcijfer ingehouden, indien een student een opdracht te laat indient en deze laattijdigheid niet meer dan 24 uur bedraagt. Daarna wordt er per deel 30% van het eindcijfer ingehouden, indien de student een opdracht laattijdig indient en deze laattijdigheid in het totaal niet meer dan drie volle dagen, ofwel 72 uur, bedraagt. Opdrachten die hierna worden ingediend, worden niet meer aanvaard. Overeenkomstig deze laatste regeling is het toegewezen cijfer voor dit deel nul.
Tweede zittijd: werkstuk (schriftelijk) (100%)
- Voor de tweede zittijd wordt het werkstuk (Hausarbeit) opnieuw gemaakt. De omvang van dit werkstuk bedraagt het dubbele van het werkstuk van de eerste zittijd. Een laattijdig ingediend werkstuk wordt voor de tweede zittijd niet meer aanvaard. ‘Laattijdig’ betekent hier elke overschrijding van de strikt vastgelegde en naar de student op voorhand gecommuniceerde deadline. Overeenkomstig deze laatste regeling is het toegewezen cijfer voor dit deel dan nul.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.