9 ECTS credits
225 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021044CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘onderzoeksmethodologie’ gevolgd, alvorens dit vak op te nemen.​ Dit vak opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Nederlands Communicatieve vaardigheden III’ volgt of reeds geslaagd bent voor 'Nederlands Communicatieve vaardigheden III’.​
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste Taalkunde
Onderwijsteam
Julie Deconinck
Koen Kerremans (titularis)
Onderdelen en contacturen
210 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Het Onderzoeksproject Toegepaste Taalkunde is een kerncomponent van de opleiding gericht op het ontwikkelen van geavanceerde onderzoeksvaardigheden. Het resulteert in een academisch onderbouwd eindwerk. Dit eindwerk kan verschillende formaten aannemen: bv. een wetenschappelijk of vulgariserend artikel, een vertaling met kritische becommentariëring, academische of creatieve posters of een podcast. De beschikbare formaten voor dit eindwerk worden aan het begin van het academiejaar door de docenten bepaald.

Elk project vertrekt vanuit een specifieke onderzoeksvraag die een methodische en wetenschappelijke benadering vereist, met een duidelijke focus op academische integriteit. Studenten worden aan het begin van het academiejaar gekoppeld aan een docententeam, dat niet alleen begeleidt en evalueert, maar ook fungeert als klankbord gedurende het hele traject.

De richtlijnen en aanvullende, ondersteunende hulpmiddelen voor het project worden gecommuniceerd via het CANVAS leerplatform. Het project wordt afgerond met een mondelinge presentatie en verdediging van het eindwerk.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : zie CANVAS, Digitaal beschikbaar vanaf begin academiejaar
Bijkomende info

Tijdens vastgestelde overlegmomenten tussen studenten en docenten, krijgen de studenten opdrachten die gericht zijn op de voorbereiding van hun eindwerk en die deel uitmaken van hun eindwerkportfolio. Deze opdrachten worden in groep besproken. Actieve deelname en betrokkenheid tijdens deze bijeenkomsten zijn verplicht en worden beoordeeld, aangezien ze een cruciaal onderdeel vormen van de procesevaluatie van het vak.

Leerresultaten

Doelstellingen

Het primaire doel van het onderzoeksproject is om de wetenschappelijke nieuwsgierigheid van studenten verder aan te wakkeren en hen optimaal voor te bereiden op een masteropleiding die logisch volgt op het profiel Toegepaste Taalkunde, en op een professionele carrière waarin taal en communicatie centraal staan.

Verder beoogt het onderzoeksproject de verdere ontwikkeling van academische vaardigheden zoals kritisch denkvermogen, probleemoplossend handelen en het vermogen om complexe informatie op een duidelijke en gepaste wijze te communiceren.

Eindcompetenties

1. De student is in staat om zowel schriftelijk als mondeling, in het Nederlands en/of een vreemde taal, te rapporteren over het uitgevoerde onderzoek, waarbij het taalgebruik en register afgestemd zijn op de opdrachten in de eindwerkportfolio.

2. De student is in staat om onder begeleiding een onderzoeksvraag te formuleren, effectief zoekstrategieën en hulpmiddelen in te zetten, en passende onderzoeksmethoden te gebruiken die leiden tot het eindwerk, waarbij hij of zij steeds academisch integer handelt.

3. De student kan het eigen leerproces monitoren, feedback constructief verwerken, deadlines respecteren, en een positieve en proactieve leerhouding handhaven.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio

Aanvullende info mbt evaluatie

Het eindcijfer voor het Onderzoeksproject Toegepaste Taalkunde wordt als volgt vastgesteld:

· 60% van het cijfer komt van het eindwerkportfolio, verdeeld in 30% voor de voorbereidende opdrachten (in eerste zittijd tijdens contactmomenten) en 30% voor het eindwerk zelf. Het cijfer voor de voorbereidende opdrachten (30%) komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde van alle opdrachten die moeten worden ingediend.

· De overige 40% wordt bepaald door de mondelinge presentatie en verdediging van het eindwerkportfolio.

Deze beoordelingsverdeling is van toepassing voor zowel de eerste als de tweede zittijd. Voor de tweede zittijd zijn er echter geen contactmomenten meer gepland; de beoordeling richt zich dan enkel op de ingediende opdrachten.

Studenten moeten op alle hoofdonderdelen geslaagd zijn, namelijk:

1) de voorbereidende opdrachten (30%)

2) het eindwerk (30%) en

3) de mondelinge verdediging (40%).

Studenten die niet slagen voor het onderdeel 'voorbereidende opdrachten' mogen geen eindwerk indienen in de eerste zittijd en mogen ook niet deelnemen aan de mondelinge verdediging. In dat geval geldt het resultaat van de voorbereidende opdrachten als het eindcijfer voor de eerste zittijd.

Studenten die slagen voor de voorbereidende opdrachten maar niet voor minstens één van de andere twee onderdelen, moeten in de tweede zittijd alleen het onderdeel (of de onderdelen) waarvoor ze niet geslaagd zijn opnieuw afleggen. In dat geval wordt de laagste onvoldoende als eindcijfer genoteerd voor de eerste zittijd. Cijfers van de geslaagde onderdelen worden meegenomen naar de tweede zittijd en samengesteld met de resultaten van de herkanste onderdelen.

De tweede zittijd omvat de volgende hoofdonderdelen:

  1. het eindwerk (40%) en
  2. de mondelinge verdediging (60%)

Voor elk onderdeel van de evaluatie zullen docenten duidelijk aangeven in welke mate generatieve AI is toegestaan (verboden, beperkt, of volledig toegestaan). Overtredingen van deze richtlijnen worden als academische fraude beschouwd en leiden tot sancties.

Toegestane onvoldoende

Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans