3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021053DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.
De cursus 'Mediastructuren en Mediamarketing' bestaat uit twee delen. Het eerste deel, 'Mediastructuren', belicht de structuur, organisatie en werking van het Vlaamse perslandschap, gesitueerd binnen een bredere politieke, economische, technologische, en culturele context. De (hoor)colleges richten zich op het verwerven van feitelijke kennis en het aanreiken van theoretische en conceptuele inzichten die een kritisch-reflecterende ingesteldheid stimuleren. Het opleidingsonderdeel brengt het Vlaamse perslandschap in kaart, vanuit historisch perspectief en met oog voor actuele ontwikkelingen in de politieke economie en de 'productie-ecologie' van de geschreven, audiovisuele en onlinepers. Theoretische beschouwingen en conceptualiseringen worden hierbij geïntegreerd met feitelijke kennis over de Vlaamse situatie aan de hand van beleidsdocumenten (o.a. jaarlijkse VRM rapport mediaconcentratie, beheersovereenkomst VRT, mediadecreet). Centrale thema's die behandeld worden zijn onder meer comparatieve mediaystemen, media accountability, de implicaties van een toenemende concentratievorming en mediaconvergentie, de evolutie naar 'public service media', en de rol van overheidssubsidiëring voor de werking van de geschreven pers. Specifieke actuele cases en debatten komen aan bod, gelinkt aan de werking van de pers in Vlaanderen.
In het tweede deel, 'Mediamarketing', zoomt de cursus in op het (beleids)niveau van het aansturen van activiteiten en instrumenten die een organisatie kan inzetten om haar strategische doelstellingen te bereiken. Het belang van marketing voor (media)organisaties wordt geduid, en theoretische modellen en concepten zoals (onder meer) segmentering, positionering, branding, en de marketingmix komen aan bod. Studenten passen deze inzichten vervolgens toe in een werkcollege, waar ze in teams een innovatief mediaproject conceptualiseren, plannen, en uitwerken.
Nvt.
- De student kent het Vlaamse perslandschap en de regulering, zowel van de geschreven als van de audivisuele en onlinepers.
- De student heeft een doordrachte visie op de maatschappelijke functie van de journalistiek.
- De student heeft de kennis om vanuit een academisch perspectief naar de journalist en de journalistieke werkomgeving te kunnen kijken: kent de (internationale) ontwikkelingen in de studie van de journalistiek en kan de journalistieke praktijk in een wetenschappelijke context plaatsen.
- De student heeft een basiskennis van mediamarketing.
- De student kan in team werken aan een innovatief mediaproject.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
'Mediastructuren': schriftelijk examen (gesloten boek), wegingsfactor 70% van het totale eindcijfer.
'Mediamarketing': werkstuk, wegingsfactor 30% van het totale eindcijfer.
Om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel, moeten alle deelevaluaties verplicht worden afgelegd. In tweede zit wordt de taak 'Mediamarketing' vervangen door een examenvraag.
Het deelresultaat van elk examenonderdeel wordt, bij een resultaat van van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd/het volgend academisch jaar. De student die het examenonderdeel toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd/het volgend academisch jaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de journalistiek: radio- en TV-journalistiek
Master in de journalistiek: gedrukte en onlinemedia