3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021059ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Nefertari Vanden Bulcke
Douglas Atkinson
Laurence Balencourt
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
38 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

NL

Dit is een academische taalcursus. De focus ligt op het verder ontwikkelen van zowel receptieve vaardigheden (lezen, luisteren) als mondelinge en schriftelijke vaardigheden, die nodig zijn om een universitaire cursus gedoceerd in het Engels/Frans te volgen. De cursus omvat ook remediëring voor een aantal grammaticale items.

Tijdens de eerste les worden de precieze modaliteiten over de inhoud, de evaluatiecriteriade organisatie en het verloop van de cursus uitgelegd en aangereikt via een vademecum. Het vademecum bevat dus alle concrete informatie en is een bindend document.

FR

Ce cours est un cours de langue académique. L'accent est mis sur le développement des compétences réceptives (lecture, écoute) et des compétences orales et écrites nécessaires pour suivre un cours universitaire enseigné en anglais/français. Le cours comprend également la remédiation d'un certain nombre d'éléments grammaticaux.

Lors de la première leçon, les modalités précises du contenu, les critères d'évaluation l'organisation et le déroulement du cours sont expliqués et fournis via un vade-mecum. Le vade-mecum contient donc toutes les informations concrètes et constitue un document contraignant.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

cf. Canvas & vademecum

Leerresultaten

Algemene competenties

NL

De bedoeling van deze cursus is om de studenten te helpen om hun communicatieve vaardigheden en hun algemene taalvaardigheid voor Engels/Frans te ontwikkelen. De focus ligt op de vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in een Franstalige of Engelstalige academische context, met bijzondere aandacht voor het lezen van meer complexe teksten.

Op het einde van de cursus zouden de studenten in staat moeten zijn om een complexere argumentatie te volgen in geschreven of gesproken Engels/Frans. 

FR

L’objectif du cours est de stimuler les étudiants à développer leurs compétences communicatives et langagières pour le français et l’anglais. Le cours se concentre sur les compétences qui sont nécessaires pour pouvoir fonctionner dans un contexte académique en français/anglais, avec l’accent sur la compréhension de textes complexes.

À la fin du cours, les étudiants devraient être à même de suivre une argumentation complexe en français/anglais à l’écrit et à l’oral. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: permanente evaluatie

Aanvullende info mbt evaluatie

NL

De studenten dienen minstens 80% van de contactmomenten aanwezig te zijn. De evaluatie verloopt deels via permanente evaluatie. Deelname aan alle test- en examenonderdelen (ihkv permanente evaluatie) is verplicht om een eindscore te behalen.

Om een eindcijfer te krijgen moet een student aan de evaluatie-onderdelen Engels én Frans deelnemen. Om te slagen voor de cursus, moet de student slagen voor beide talen. Studenten die niet slagen op elk van de deelcomponenten kunnen maximaal een 9 halen.

In tweede zit worden de verschillende evaluatie-onderdelen ondergebracht in een mondeling en schriftelijk examen. De afstandsprojecten worden verdergezet en/of vervangen door een taak.

FR

Les étudiants doivent être présents au moins à 80% des moments de contact. L'évaluation se fait en partie par le biais de l'évaluation permanente. La participation à toutes les composantes du test et de l'examen (en relation avec l'évaluation permanente) est obligatoire afin d'obtenir une note finale.

Pour obtenir une note finale, l'étudiant doit participer aux parties de l'évaluation en anglais et en français. Pour réussir le cours, l'étudiant doit réussir les deux langues. Les étudiants qui ne réussissent pas chacune des sous-composantes peuvent obtenir un maximum de 9.

Lors de la deuxième session d’examens, les différentes composantes de l'évaluation sont combinées en un examen oral et écrit. Les projets à distance sont poursuivis et/ou remplacés par un devoir.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Startplan
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)