3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021063ANW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het opleidingsonderdeel hanteert de volgende vraag als rode draad: ‘Wat is wetenschappelijk onderzoek en welke vaardigheden moet je ontwikkelen om dat zelf naar behoren te kunnen uitvoeren?’. De lessenreeks concentreert zich op het verzamelen, verwerken en communiceren van informatie in de academisch-wetenschappelijke context.
- academisch taalgebruik
- presentatievaardigheden
- refereren
- tekstsoorten en -structuren
- wetenschappelijke integriteit en plagiaat
/
Algemene competenties waaraan dit opleidingsonderdeel wenst bij te dragen:
1. Afgestudeerden kunnen vraagstukken uit de menswetenschappen identificeren, formeel en inhoudelijk ontwikkelen, interpreteren en persoonlijke stellingen beargumenteren.
2. Afgestudeerden beschikken over de vaardigheid om academische terminologie en begrippen met betrekking tot wetenschappelijk onderzoek correct te hanteren.
3. Afgestudeerden hebben een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.
4. Afgestudeerden beschikken over de vaardigheid om bronnen en wetenschappelijke werken uit het domein van de menswetenschappen te analyseren en te synthetiseren.
5. Afgestudeerden rapporteren mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en -resultaten aan diverse doelgroepen.
Specifieke leerresultaten die het opleidingsonderdeel beoogt:
1. Studenten zijn in staat om verschillende tekstsoorten te analyseren.
2. Studenten kunnen verschillende types wetenschappelijke literatuur onderscheiden.
3. Studenten ontwikkelen zoekstrategieën die hen in staat stellen om wetenschappelijke werken te vinden.
4. Studenten weten wat referentiesystemen zijn en kunnen de opgegeven referentiesystemen correct toepassen. Studenten kunnen correct citeren en parafraseren.
5. Studenten hebben inzicht in hun eigen taalvaardigheid. Ze hanteren het gepaste taalregister in een academische context. Ze kunnen veelvoorkomende fouten herkennen, remediëren en op termijn vermijden.
6. Studenten kennen de sleutelelementen van een tekststructuur en kunnen de verschillende onderdelen van een wetenschappelijke tekst herkennen.
7. Studenten kunnen de notie wetenschappelijke integriteit duiden en aspecten van wetenschappelijke integriteit of de afwezigheid ervan uitleggen.
8. Studenten kunnen één of meerdere wetenschappelijke teksten uit hun opleidingsgebied samenvatten in hun eigen woorden.
9. Studenten kunnen op een kernachtige en aantrekkelijke manier onderzoeksresultaten communiceren aan hun peers.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Indien de student een afwezigheid of onvoldoende (i.e. minder dan 50% van de punten) behaalt op de paper, is het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel gelijk aan het resultaat behaald voor de paper.
Eerste zittijd: doorlopende evaluatie (tussentijdse taken en testen, 40%), eindpaper (40%) en eindpresentatie (20%)
Tweede zittijd: schriftelijk examen (40%), paper (40%) en presentatie (20%)
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)