6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021085ANW voor werkstudenten in het 2e semester van een oneven academiejaar (bvb. 2013-2014) met een inleidend bachelor niveau.

Semester
tweejaarlijks: 2e semester van een oneven academiejaar (bvb. 2013-2014)
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Steffen Ducheyne (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus staan een aantal belangrijke teksten van de Schotse empirist en Verlichtingsfilosoof David Hume (1711-1776) centraal. Er zal met name gefocust worden op zijn kennistheoretische visie zoals die wordt uiteengezet in ‘An Enquiry concerning Human Understanding’ (1748) en op zijn visie op religie zoals die te vinden is in zijn postuum verschenen ‘Dialogues concerning Natural Religion’ (1779). De banden tussen Humes kennistheoretische opvattingen en zijn visie op religie zullen eveneens verkend worden.

Het studiemateriaal bestaat uit David Hume, 'An Enquiry concerning Human Understanding', in: Stephen Buckle (ed.), Hume: An Enquiry concerning Human Understanding and Other Writings (Cambridge: Cambridge University Press, 2007), pp. 1-114 en David Hume, 'Dialogues concerning Natural Religion', in: Dorothey Coleman (ed.), Dialogues concerning Natural Religion and Other Writings (Cambridge: Cambridge University Press, 2007), pp. 2-102. Deze primaire teksten zullen worden aangevuld met recente secundaire literatuur.

Bijkomende info

Bij de aanvang van het studiedeel zal de volledige cursus beschikbaar zijn.

Leerresultaten

Algemene competenties

- De student is in staat om de kennistheoretische visie van David Hume helder uiteen te zetten, alsook zijn visie op religie.

- De student kan de belangrijkste argumenten uit David Humes ‘An Enquiry concerning Human Understanding’ en ‘Dialogues concerning Natural Religion’ expliciteren en kritisch evalueren.

- De student is in staat om op basis van een grondige studie van David Humes ‘An Enquiry concerning Human Understanding’ en ‘Dialogues concerning Natural Religion’ een eigen, historisch gecontexualiseerde, filosofische analyse ontwikkelen.

- De student kan de relevante filosofische en religieuze achtergrond schetsen bij David Humes kennistheoretische opvattingen en zijn opvattingen over religie.

- De student kan, meer specifiek, aantonen dat hij of zij de vier bovenstaande competenties heeft verworven in de vorm van een paper.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Lesvoorbereiding en particip. met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De score behaald op de paper bepaalt 80% van de eindscore. De score behaald op actieve participatie tijdens WPO bepaalt 20% van de eindscore. De score behaald op WPO kan worden overgedragen naar de tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject