6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021086ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
In deze cursus staan een aantal belangrijke teksten van de Schotse empirist en Verlichtingsfilosoof David Hume (1711-1776) centraal. Er zal met name gefocust worden op zijn kennistheoretische visie zoals die wordt uiteengezet in ‘An Enquiry concerning Human Understanding’ (1748) en op zijn visie op religie en religiekritiek zoals die te vinden is in zijn postuum verschenen ‘Dialogues concerning Natural Religion’ (1779). De banden tussen Humes kennistheoretische opvattingen en zijn visie op religie zullen eveneens verkend worden.
Het studiemateriaal bestaat uit David Hume, 'An Enquiry concerning Human Understanding', in: Stephen Buckle (ed.), Hume: An Enquiry concerning Human Understanding and Other Writings (Cambridge: Cambridge University Press, 2007), pp. 1-114 en David Hume, 'Dialogues concerning Natural Religion', in: Dorothey Coleman (ed.), Dialogues concerning Natural Religion and Other Writings (Cambridge: Cambridge University Press, 2007), pp. 2-102.
Deze primaire teksten zullen worden aangevuld met recente secundaire literatuur. Zowel de primaire en secundaire literatuur als de slides zijn te vinden op de CANVAS-ruimte van dit opleidingsonderdeel, die als hét communicatiemiddel tussen de docent en de studenten zal worden gebruikt en die door de studenten nauwgezet dient opgevolgd te worden. Slides worden wekelijks aangevuld.
- De student is in staat om de kennistheoretische visie van David Hume helder uiteen te zetten, alsook zijn visie op religie.
- De student kan de belangrijkste argumenten uit David Humes ‘An Enquiry concerning Human Understanding’ en ‘Dialogues concerning Natural Religion’ expliciteren en kritisch evalueren.
- De student is in staat om op basis van een grondige studie van David Humes ‘An Enquiry concerning Human Understanding’ en ‘Dialogues concerning Natural Religion’ een eigen, historisch gecontexualiseerde, filosofische analyse ontwikkelen.
- De student kan de relevante filosofische en religieuze achtergrond schetsen bij David Humes kennistheoretische opvattingen en zijn opvattingen over religie.
- De student kan, meer specifiek, aantonen dat hij of zij de vier bovenstaande competenties heeft verworven in de vorm van een paper.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
De score behaald op de paper bepaalt 100% van de eindscore.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor bepaalde doeleinden, met name (1) als spellingscorrector en (2) als brainstormtool voor het formuleren van onderzoeksvragen. Er moet op correcte wijze gerefereerd worden naar elk gebruik van generatieve AI. Voor doeleinden verschillend van (1) en (2) is het gebruik van generatieve AI niet toegestaan.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject