6 ECTS credits
152 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021139FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Communicatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Iris Jennes
Gaëlle Ouvrein
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 8 contacturen Hoorcollege
40 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
104 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
In dit opleidingsonderdeel werken studenten samen aan een project dat betrekking heeft op media, strategie en marketing . Studenten leren (1) wetenschappelijk onderbouwde inzichten genereren, (2) academisch gefundeerde adviezen verlenen en (3) innoverende ideeën ontwikkelen die een directe relevantie hebben buiten de universiteit.
Het project kan in opdracht van een externe organisatie gebeuren, waarbij de organisatie zowel profit als non-profit kan zijn. Het project kan ook geïnitieerd worden vanuit SCOM (de opleiding, vakgroep of betrokken onderzoeksgroepen).
In ieder geval vertrekt het project van een concreet vraagstuk of probleem en beoogt het project bepaalde klanten, opdrachtgevers of stakeholders vooruit te helpen door passende antwoorden te bieden.
Om het project te kunnen uitvoeren, doorlopen de studenten een professionaliseringstraject waarin zij onder leiding van experts leren de wetenschappelijke kennis over media en cultuur die ze opdoen succesvol te vertalen naar én te valoriseren in een niet-universitaire context. Om dit te realiseren ligt in dit projectvak de klemtoon op de praktijkgeoriënteerde verdieping van deze reeds opgedane ‘hard skills’ alsook de ontwikkeling van complementaire ‘soft skills’. Meer in het bijzonder is dit opleidingsonderdeel gericht op het aanleren, cultiveren en aanscherpen van volgende vaardigheden en competenties:
Hard skills: probleemoplossend denken en adviesgerichte inzichten genereren
- Problemen kaderen vanuit een wetenschappelijk perspectief: vragen van klanten ontleden en contextualiseren a.d.h.v. van wetenschappelijke kennis over media en communicatie,
- Doelgericht inzetten van een adequate mix van methoden van kennisvergaring (state-of-the-art onderzoek, kortlopend empirisch onderzoek…) met het oog op het genereren van concreet toepasbare inzichten.
Soft skills: projectgericht werken en effectief communiceren
- Kritisch en creatief denken met het oog op het ontwikkelen van innovatieve ideeën;
- Een consultancy opdracht uitvoeren in teamverband: organisatie (taakverdeling, planning, opvolging…), samenwerking (zelfreflectie, constructieve feedback geven, conflictremediëring, leiderschap);
- Een professionele relatie onderhouden met de klant: professionele houding, authentiek luisteren, onderhandelen, presenteren…;
- Zelfontwikkeling (positionering binnen de groep, eigen sterktes en zwaktes inschatten, groeien in de groep…).
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Opdrachten, projecten en cases is terug te vinden in een handleiding, Canvas
- Bijkomende info
Opbouw van het jaaropleidingsonderdeel:
In semester 1
- wordt een reeks hands-on workshops georganiseerd o.l.v. professionals
- gaat de inlees-/inwerkperiode van start
- maken de studenten al kennis met de klant/opdrachtgever
- wordt voorbereidend werk gedaan, in overleg met het onderwijsteam
In semester 2
- wordt het eigenlijke project concreet uitgewerkt
- wordt uitgewerkte idee (vb. campagne, business plan, programmavoorstel, …) voorgesteld aan de opdrachtgevers.
Het studiemateriaal bestaat uit:
- slides van de hoorcolleges en workshops
- een bibliografie van relevante literatuur
- een eventuele reader met relevante literatuur
Het studiemateriaal varieert in functie van het project, de opdrachtgever, de case.
Meer gedetailleerde informatie over de opdrachten, projecten en cases is terug te vinden in een handleiding die via Canvas ter beschikking wordt gesteld.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
In deze cursus zullen studenten verschillende competenties verder ontwikkelen, waaronder:
- Studenten leren tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benadereingen van media, internet en globalisering.
- De studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning.
- De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren, onderzoekuitvoeren en handelen.
- Studenten leren werken in opdracht van een klant of stakeholder en doen dit binnen een team met duidelijke dynamieken en rolverdelingen.
Op het einde van het studieonderdeel heeft de student geleerd om:
- Een concrete vraag/probleem van een klant of stakeholder te beantwoorden/op te lossen aan de hand van toegepast academisch onderzoek;
- Een adviesonderzoek op te zetten en uit te voeren in teamverband;
- De goede werking van een team te garanderen;
- Onderzoeksresultaten te vertalen naar inzichten en ideeën die onmiddellijk door de klant/stakeholder kunnen worden ingezet;
- Adviesgericht, probleemoplossend en creatief te denken.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Teamwork
met een wegingsfactor 10
en aldus 10% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Teamwork via peer-to-peer evaluatie door de teamleden (1x per semester)
- Onderzoeksrapport
met een wegingsfactor 45
en aldus 45% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Tussentijds eindproduct (onderzoeksrapport) wordt beoordeeld door de docent en eventuele opdrachtgever
- Finaal Rapport
met een wegingsfactor 45
en aldus 45% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Finaal eindproduct (volledig rapport inclusief onderzoeksrapport en strategisch rapport en presentatie) wordt beoordeeld door de docent en eventuele opdrachtgever
- Aanvullende info mbt evaluatie
Deze cursus bevat geen examen. De beoordeling (100%) bestaat uit het afwerken en indienen van volgende opdrachten
- Tussentijds eindproduct (onderzoeksrapport) wordt beoordeeld door de docent en eventuele opdrachtgever (45% van het totale eindcijfer)
- Finaal eindproduct (volledig rapport inclusief onderzoeksrapport en strategisch rapport en presentatie) wordt beoordeeld door de docent en eventuele opdrachtgever (45% van het totale eindcijfer)
- Teamwork via peer-to-peer evaluatie door de teamleden (1x per semester) (10% van het totale eindcijfer)
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing