3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2021227BNW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
De cursus behandelt statistische methoden aanwezig bij de verwerking van empirische gegevens. Alle hoofdstukken worden geïllustreerd met echte datasets komende uit wetenschappelijke studies in de medische discipline waarbij de dataverwerking zal gebeuren m.b.v. het statistische pakket SPSS. Hierbij bakenen we volgende onderwerpen af:
1. One-way Variantieanalyse volgens Fisher, Welch en Scheffé.
Variantieanalyse is een verzamelnaam van technieken waarvoor verschillende versies bestaan. De versie die men dient te gebruiken hangt af van de onderzoeksvraag en eigenschappen van de data. In dit hoofdstuk behandelen we de 3 meest voorkomende variantie-analyses en passen deze toe op effectieve datasets.
2. Multi-way variantieanalyse
Een onderzoeksvraag vraagt typisch om verschillen tussen groepen te detecteren. In praktische omstandigheden zijn de verschillende groepen niet de enige variabele die de data mogelijk beïnvloed, ook persoonlijke informatie die de facto bijkomende groepen definiëren die ons mogelijk minder interesseren zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomensniveau, ... kunnen de conclusies beïnvloeden. Deze invloeden heten we stoorfactoren of confounders en de variantieanalyse uit het vorige hoofdstuk moeten we in aanwezigheid van stoorfactoren voor deze bijkomende invloeden corrigeren.
3. Niet-parametrische toetsen
Tot nu toe werden alleen toetsen bestudeerd die onderstellen dat data normaal verdeeld is. In praktijk is dit vaak niet te motiveren of onjuist waardoor de toesten niet langer toegepast mogen worden. In dit hoofdstuk gaan we alternatieven bestuderen voor de t-toetsen en one-way ANOVA vanuit een zogenaamd niet-parametrisch standpunt.
4. Factoranalyse
Bij het afnemen van vragenlijsten is elke vraag een variabele met een antwoord per persoon. Bijgevolg levert dit een aanzienlijke hoeveelheid variabelen op. Echter worden vragen zo opgesteld dat eenzelfde onderliggende onderzoeksvraag m.b.v. verschillende vragen vanuit verscheiden hoeken bevraagd wordt, deze antwoorden moeten dan gezamelijk geanalyseerd worden om eenduidige conclusies te kunnen trekken betreffende de onderzoeksvraag. Een factoranalyse zal de afhankelijkheid tussen de vragen (i.h.b. de antwoorden erop) bestuderen en deze herleiden tot enkele vragen die onmiddellijk in verband staat tot de onderzoeksvraag. In dit geval zullen de vragen uit de vragenlijst die verband houden met dezelfde onderzoeksvraag samengenomen worden in 1 vraag die de verschillende nuances en perspectieven van de individuele vragen in rekening zal brengen.
De cursus volgt grotendeels het handboek:
B. Kirkwood, 'Essentials of Medical Statistics' Blackwell Scientific Publications. (ISBN 9780865428713 )
A. Field, "Discovering statistics using SPSS", 3rd Edition, Sage, 2009.
Cursusnota's zijn digitaal beschikbaar op Canvas.
De student leert op basis van de competenties verworven in een eerdere inleidende cursus statistiek om die vaardigheden uit te breiden naar steekproeven zoals deze voorkomen in wetenschappelijk onderzoek. De cursus leert de student een kritisch en onderzoekende houding aan te nemen t.a.v. data en dataverwerkingsmethoden opdat de student de juiste methode kan kiezen om een specifieke steekproef te verwerken en te analyseren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen is schriftelijk waarbij de student gebruik mag maken van de theoriecursus - de syllabus en slides waaraan handgeschreven nota's toegevoegd werden.
Het examen omvat 10 vragen die betrekking hebben op een bijgevoegde dataset. De dataset werd reeds vooraf verwerkt waarbij de resultaten van SPSS in een bijgevoegde appendix ter beschikking van de student wordt gesteld. De 10 vragen die handelen over de dataset, kunnen opgelost worden met behulp van de appendix. Elke vraag staat precies op 1 punt waarbij deelpunten mogelijk zijn.
De vragen leveren een overzicht van een typische structuur voor een data-analyse met de fases: exploratieve met inbegrip van de factoranalyse, konfirmatorische en residuele analyse ter controle van de voorwaarden. Vragen die betrekking hebben op de exploratieve fase bekomen een gewicht van 0.75, konfirmatorische fase bekomen een gewicht 1.05 en de vragen die de voorwaarden controleren bekomen een gewicht 1.2. Het aantal vragen per fase is ongeveer gelijkmatig verdeeld.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject