5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021241DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.
De cursus ‘Problemen van het zenuwstelsel’ wil neurologische en neurochirurgische basiskennis meegeven die voor elke arts nuttig is. Er wordt daarom aandacht besteed aan het stellen van een neurologische diagnose en het klinisch neurologisch onderzoek, alsook welke bijkomende onderzoeken kunnen helpen om een neurologische diagnose te stellen. Deze cursus geeft vervolgens een overzicht van de meest courante neurologische aandoeningen. De nadruk ligt op de dagdagelijkse medische realiteit met praktische informatie die voor elke arts nuttig is. Zeldzame ziektebeelden worden niet of niet in detail beschreven.
Van elke neurologische aandoening die besproken wordt, zal ingegaan worden op de epidemiologie, anamnese, klinisch neurologisch onderzoek, differentiële diagnose en het diagnostisch nazicht alsook op de behandeling.
De basiskennis wordt gedoceerd middels hoorcolleges (HOC). Deze worden grotendeels door dezelfde docenten gedoceerd. Deze hoorcolleges vormen de rode draad doorheen de cursus.
De reeks hoorcolleges starten met hoe een neurologische diagnose tot stand komt. De anamnese en het klinisch neurologisch onderzoek vormen de hoeksteen van de neurologische diagnosestelling. Vervolgens worden bijkomende onderzoeken selectief ingezet om de diagnose te bevestigen. In de verschillende hoorcolleges (en workshops) over neurologische en neurochirurgische ziektebeelden, worden de ziekte-specifieke aandachtspunten voor anamnese en klinisch neurologisch onderzoek hernomen. Omdat tal van neurologische aandoeningen ongeneeslijk zijn, wordt ook ingegaan op palliatieve zorgen in neurologie.
Daarnaast worden voor verschillende onderwerpen ook workshops georganiseerd. Deze workshops worden gegeven door experten in de betrokken subdisciplines van Neurologie en Neurochirurgie. Het doel van deze workshops is om de ziekteleer te illustreren aan de hand van casuïstiek en om dieper in te gaan op bepaalde aspecten van de hoorcolleges, zoals het toepassen van nieuwe behandelingen, klinische studies en wetenschappelijk onderzoek (of een illustratie van hoe evidence-based medicine tot stand komt). In de workshops zal er meer ruimte zijn voor interactie.
Verschillende workshops maar ook hoorcolleges worden gegeven door specialisten in het neurologische subdiscipline. Het voordeel is dat de lessen aldus gegeven worden door artsen en professoren die veel ervaring hebben met hun subdiscipline, en er ook (klinisch) onderzoek in doen. Zij zullen zoveel als mogelijk voorbeelden uit de klinische praktijk geven en hun colleges illustreren met hun eigen (klinisch) wetenschappelijk onderzoek. Aldus ligt de nadruk niet alleen op kennisoverdracht maar wordt er ook geïllustreerd hoe evidence-based medicine wordt opgebouwd.
Studiemateriaal :
Voor meer diepgaande informatie, kunnen naast eventuele overzichtsartikels die aanbevolen worden door de verschillende docenten, ook volgende handboeken geraadpleegd worden:
De student moet na het volgen van deze cursus in staat zijn om de belangrijkste neurologische en neurochirurgische ziektebeelden te herkennen en in urgente situaties voldoende adequaat kunnen handelen. Daarnaast moet de student in staat zijn om informatie te bekomen via internet over meer zeldzame ziektebeelden die niet worden besproken.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen, ook aan de hand van casuîstiek (dus praktische toepassing van de leerstof).
Het gebruik van generatieve AI Tools zijn niet toegestaan voor dit opleidingsonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr