3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021242DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.
De cursus 'psychiatrie' beoogt een basiskennis van het medisch specialisme 'psychiatrie' over te brengen aan de toekomstige arts (niet-psychiater). De algemene doelstelling van de cursus is dat studenten voldoende kennis en vaardigheden verwerven met betrekking tot de diagnostiek en de behandeling van psychiatrische stoornissen die zich in elk deelvakgebied van de geneeskunde voordoen: zowel in de huisartsengeneeskunde, als in de diverse medische specialismen en de verschillende sociaal geneeskundige beroepen.
Zowel de diagnostiek als de behandeling dienen plaats te vinden vanuit een geïntegreerde bio-psycho-sociale visie en een holistische benadering van gezondheid/ziekte. Het begrip 'gedrag' moet breed worden opgevat. Het is een uiting van denken, voelen, willen en handelen. Zowel 'normaal' als 'pathologisch' gedrag is de resultante van een permanente interactie tussen biologische, psychologische en sociale factoren. Hierbij wordt speciaal aandacht besteed aan lichamelijke klachten die een uiting kunnen zijn van psychiatrische problemen. De psychologische dimensie van de mens kent een ontwikkeling van de foetus tot het kind, de adolescent, volwassene en oudere. In de cursus wordt deze ontwikkelingsdimensie, dit dynamisch verloopaspect geïntegreerd. Bij de bespreking van de verschillende psychiatrische stoornissen zullen wij oog hebben voor het preventieve, de risicofactoren de beschermende factoren.
Het herkennen van de belangrijkste (in termen van voorkomen)psychiatrische stoornissen en verwerven van kennis omtrent basale behandelingsmodaliteiten.
HEt zich eigen maken van het biopsychosociale model. De student kan op wetenschappelijk gefundeerde wijze de altijd aanwezige interacties tussen somatische, psychologische en sociale aspecten van medische klachten en problemen herkennen, benoemen en analyseren.
De student kan denken in ontwikkelingslijnen en de klacht terugplaatsen in de biografische ontwikkelingsgeschiedenis van de patiënt.
De student kan de klacht herkennen, benoemen en analyseren in functie van de bredere context waarin de patiënt leeft.
De student zal leren aandacht hebben voor het precentieve naast het curatieve, ttz. inzichten verwerven inzake de promotie van de geestelijke gezondheid teneinde psychiatrische stoornissen of hun verergering te voorkomen.
Het zich eigen maken van diagnostische vaardigheden om de uiteenlopende vormen van menselijke problemen en psychiatrische stoornissen adequaat te kunnen onderscheiden, en de patiënt hierover de juiste informatie te kunnen bieden.
Het verwerven van de nodige inzichten om een correcte behandeling te kunnen bieden: enerzijds een juiste psychofarmacologische behandeling, anderzijds een verantwoorde psychologische begeleiding van de patiënt en zijn omgeving, en een juiste indicatiestelling voor doorverwijzing
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr