3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021242DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Farmacologie: klinische toepassingen', 'Basisconcepten van diagnose: semiologie' en 'Basisconcepten van ziekte: integratieve systemen' gevolgd, alvorens 'Problemen van het zenuwstelsel' of 'psychiatrie' op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Chris Baeken (titularis)
Cleo Crunelle
Liesbeth Santermans
Nathalie Vanderbruggen
Dieter Zeeuws
Michiel Van Kernebeek
Nina Vanden Driessche
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
Inhoud

De cursus 'psychiatrie' beoogt een basiskennis van het medisch specialisme 'psychiatrie' over te brengen aan de toekomstige arts (niet-psychiater). De algemene doelstelling van de cursus is dat studenten voldoende kennis en vaardigheden verwerven met betrekking tot de diagnostiek en de behandeling van psychiatrische stoornissen die zich in elk deelvakgebied van de geneeskunde voordoen: zowel in de huisartsengeneeskunde, als in de diverse medische specialismen en de verschillende sociaal geneeskundige beroepen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De powerpointpresentatie van het HOC is beschikbaar op Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Leerboek psychiatrie, Hengeveld, M.W., Van Balkom, A., Van Heeringen, C., & Sabbe, B.; et, 3de druk, Utrecht, Tijdstroom, 9789058982780, 2016
Bijkomende info

Zowel de diagnostiek als de behandeling dienen te vertrekken vanuit een geïntegreerde bio-psycho-sociale visie en een holistische benadering van gezondheid/ziekte. Het begrip 'gedrag' moet breed worden opgevat. Het is een uiting van denken, voelen, willen en handelen. Zowel 'normaal' als 'pathologisch' gedrag is de resultante van een permanente interactie tussen biologische, psychologische en sociale factoren. Hierbij wordt speciaal aandacht besteed aan lichamelijke klachten die een uiting kunnen zijn van psychiatrische problemen. De psychologische dimensie van de mens kent een ontwikkeling van de foetus tot het kind, de adolescent, volwassene en ouderen. Bij de bespreking van de verschillende psychiatrische stoornissen zullen wij oog hebben voor de evidence-based behandelingen en preventie.

Leerresultaten

Leerresultaten

Het herkennen van de belangrijkste (in termen van het voorkomen van) psychiatrische stoornissen en verwerven van kennis omtrent basale behandelingsmodaliteiten.

Het zich eigen maken van het bio-psycho-sociale model. De student kan op wetenschappelijk gefundeerde wijze de altijd aanwezige interacties tussen somatische, psychologische en sociale aspecten van medische klachten en problemen herkennen, benoemen en analyseren.

De student kan denken in ontwikkelingslijnen en de klacht terugplaatsen in de biografische ontwikkelingsgeschiedenis van de patiënt.

De student kan de klacht herkennen, benoemen en analyseren in functie van de bredere context waarin de patiënt leeft.

De student zal leren aandacht hebben voor het preventieve naast het curatieve.

Het zich eigen maken van diagnostische vaardigheden om de uiteenlopende vormen van menselijke problemen en psychiatrische stoornissen adequaat te kunnen onderscheiden, en de patiënt hierover de juiste informatie te kunnen bieden.

Het verwerven van de nodige inzichten om een correcte differentieeldiagnose te kunnen maken en een adequate behandeling voorop te kunnen stellen: enerzijds een juiste psychofarmacologische behandeling, anderzijds een verantwoorde therapeutische begeleiding van de patiënt en zijn omgeving.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Se psychiatrie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: In de eerste zittijd is er een schriftelijk examen. In de tweede zittijd is er een mondeling examen

Aanvullende info mbt evaluatie

Generatieve  AI tools zijn niet van toepassing voor dit opleidingsonderdeel.


De meerkeuzevragen zullen gequoteerd worden door positieve scoring met Hoger Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (=cesuur) te verhogen. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet, gok je best naar vermogen, zonder zorgen voor eventuele puntenaftrek.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr