3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021246ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Na een thematische inleiding en historische situering van wat zal worden behandeld, wordt in het eerste deel gefocust op het project van de moderniteit waarin ideeën van gelijkheid en vrijheid vorm krijgen in samenhang met een nieuwe visie op taal. Religie, traditie en dogma’s worden in vraag gesteld, vrijheid van denken en uitdrukking komen centraal te staan. Volgens deze rode draad worden de volgende sleutelfiguren behandeld: Machiavelli, Hobbes, Spinoza, Locke, Montesquieu, Rousseau, Marx, Gramsci. Deel twee behandelt de kritiek van de moderniteit van de Frankfurter Schule (Horkheimer & Adorno, Benjamin, Marcuse, Habermas), de postmoderne denkers (Lyotard, Derrida, Foucault) en Arendt. In het derde deel wordt stilgestaan bij actuele kritische theorieën die op deze kritiek verder bouwen met een reflectie waarin taalpraktijk centraal staat. De volgende thema’s komen aan bod: biopolitiek; multitude; postkolonialisme (o.a. Agamben, Negri, Said, Spivak). In het vierde deel worden concepten en analyses beschouwd met betrekking tot het project van Europa.
De hoorcolleges vinden voor 3/4 digitaal plaats en voor 1/4 on campus (indien nodig worden de on campus colleges omgezet in live digitaal). In de fysieke en digitale colleges worden lees- en zoekopdrachten gegeven ter documentatie bij de cursus. Er worden teksten opgegeven voor verplichte, zelfstandige lectuur alsook ter documentatie.
Begeleiding: spreekuur docent; op afspraak; via e-mail; via elektronisch leerplatform.
Studenten hebben algemene kennis van maatschappijtheorieën in relatie tot taal: van onze moderne en actuele wereld.
Studenten kunnen geconsolideerde informatie omtrent taal en maatschappijtheorieën verwerven en verwerken in het Nederlands en in een andere taal.
Studenten hebben inzicht in historische en taalkundige aard van maatschappelijke denksystemen.
Studenten kunnen actuele maatschappelijke vertogen plaatsen in een globaal perspectief en in een historisch perspectief.
Studenten hebben inzicht in de principes van actuele culturele vertogen.
Studenten kunnen kritisch reflecteren over bereikte kennis, vaardigheden en methodes en hebben inzicht in de beperktheden daarvan.
Studenten zijn bereid alternatieve benaderingen in overweging te nemen.
Studenten kunnen een beredeneerd standpunt innemen na analyse van de verschillende standpunten.
Studenten hebben respect voor waarden, normen en stellingnamen van medemensen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Het schriftelijk Take home examen bestaat uit open vragen, reflectievragen en een essayvraag over de inhoud van de syllabus en colleges.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.