4 ECTS credits
100 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021261ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) EN 'klinische psychiatrie' gevolgd, alvorens het therapievak (gedrags-/psychodynamische/relatie) op te nemen.​ LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Martine Van Puyvelde
Anja Waegeman (titularis)
Lisa Waals
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
138 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1.    Overzicht van de belangrijkste stromingen binnen Relatie- & Gezinstherapie vanuit drie pijlers: basistheorieën, klinische praktijk van de relatie- & gezinstherapie, kritische kijk vanuit recente evidence-based literatuur
2.    Hoe actuele maatschappelijke thema’s aan bod komen en vorm krijgen binnen gezinstherapie
3.    Groepstaak:
a.    Wekelijkse overlegmomenten in groepjes van 4-8: Semi-gestructureerde reflectie-opdrachten vertrekkend vanuit hoofdthema’s theorie: vaste vragen als vetrekpunt + keuze om zelf op een thema dieper in te gaan
b.    Klinisch deel: mentaliserende dialoog + groepsprocessen leren monitoren op interpersoonlijk niveau
c.    Theoretisch deel: de observaties terugkoppelen naar enerzijds theorie lessen en anderzijds wetenschappelijke literatuur
d.    Overlegmomenten met Prof: Q&A + telkens discussiethema
e.    Output = integratie van thema’s groep teruggekoppeld naar theorie les en wetenschappelijke literatuur

4.    WPO (buiten de overlegmomenten in groep): De achterkamer van de therapeut: bespreking van het beroep therapeut zijn

Bijkomende info

/

Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De studenten krijgen een overzicht van en vormen zich een mening over de belangrijkste stromingen binnen Relatie- & Gezinstherapie.
  2. De studenten reflecteren over de leerstof met betrekking tot hun eigen vroegere en huidige leefcontext.
  3. De studenten selecteren en rapporteren wetenschappelijke literatuur gelinkt aan de leerstof.
  4. De studenten maken kennis met mentaliseren in gezinstherapie
  5. De studenten krijgen inzage in het 'hoe en wat' van een gezinstherapeut

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Groepswerk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepstaak met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Gezien de groepstaak een groepsproces omvat, is er geen mogelijkheid tot een individuele tweede zit. Indiening in tweede zit, kan enkel indien de ganse groep beslist in tweede zit in te dienen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)