4 ECTS credits
100 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021261ENW voor werkstudenten in het 1e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665
Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) EN 'klinische psychiatrie' gevolgd, alvorens het therapievak (gedrags-/psychodynamische/relatie) op te nemen.
LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Klinische- en Levenslooppsychologie
- Onderwijsteam
- Martine Van Puyvelde
Anja Waegeman
(titularis)
Lisa Waals
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
138 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
1. Overzicht van de belangrijkste stromingen binnen Relatie- & Gezinstherapie vanuit drie pijlers: basistheorieën, klinische praktijk van de relatie- & gezinstherapie, kritische kijk vanuit recente evidence-based literatuur
2. Hoe actuele maatschappelijke thema’s aan bod komen en vorm krijgen binnen gezinstherapie
3. Groepstaak:
a. Wekelijkse overlegmomenten in groepjes van 4-8: Semi-gestructureerde reflectie-opdrachten vertrekkend vanuit hoofdthema’s theorie: vaste vragen als vetrekpunt + keuze om zelf op een thema dieper in te gaan
b. Klinisch deel: mentaliserende dialoog + groepsprocessen leren monitoren op interpersoonlijk niveau
c. Theoretisch deel: de observaties terugkoppelen naar enerzijds theorie lessen en anderzijds wetenschappelijke literatuur
d. Overlegmomenten met Prof: Q&A + telkens discussiethema
e. Output = integratie van thema’s groep teruggekoppeld naar theorie les en wetenschappelijke literatuur
4. WPO (buiten de overlegmomenten in groep): De achterkamer van de therapeut: bespreking van het beroep therapeut zijn
- Bijkomende info
/
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De studenten krijgen een overzicht van en vormen zich een mening over de belangrijkste stromingen binnen Relatie- & Gezinstherapie.
- De studenten reflecteren over de leerstof met betrekking tot hun eigen vroegere en huidige leefcontext.
- De studenten selecteren en rapporteren wetenschappelijke literatuur gelinkt aan de leerstof.
- De studenten maken kennis met mentaliseren in gezinstherapie
- De studenten krijgen inzage in het 'hoe en wat' van een gezinstherapeut
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Groepswerk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Groepstaak
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Gezien de groepstaak een groepsproces omvat, is er geen mogelijkheid tot een individuele tweede zit. Indiening in tweede zit, kan enkel indien de ganse groep beslist in tweede zit in te dienen.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)