4 ECTS credits
100 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021261ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) EN 'klinische psychiatrie' gevolgd, alvorens het therapievak (gedrags-/psychodynamische/relatie) op te nemen.​ LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Hubert Van Puyenbroeck (titularis)
Lisa Waals
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
138 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1. De cursus voorziet in een grondige bespreking van de belangrijkste stromingen binnen het domein van de Relatie- & Gezinstherapie vanuit een systeemtheoretische invalshoek: cybernetica, structurele, strategische, contextuele-intergenerationele, en de oplossingsgerichte theorie zijn de leidraad voor dit opleidingsonderdeel

2. In de cursus wordt ingegaan op recente wetenschappelijke literatuur aangaande de evidence-base van systeemtherapeutische interventies in de context van Relatie- en Gezinstherapie

3. In de cursus wordt aandacht besteed aan aspecten van teamdynamica, vanuit een systeemtheoretische invalshoek en met aandacht voor de eigen rol als teamlid in een teamdynamiek

4. Relevante relationele en gezinsthema’s worden besproken als illustratie van systeemtheoretische analyse en interventies  

Bijkomende info

STUDIEDEELOPDRACHTEN

WPO – oefeningen ter voorbereiding van casusbespreking: op het schriftelijke examen zullen vragen gesteld worden op basis van casuïstiek. De WPO voorzien in voor te bereiden opdrachten en oefenmomenten opdat de student goed de verwachtingen ten aanzien van het examen begrijpt en de nodige vaardigheden en inzichten heeft ontwikkeld om casusgerelateerde examenvragen te kunnen beantwoorden.

Zelfstudie – de aangereikte leerstof die dient als examenleerstof voor het schriftelijke examen wordt tijdens de WPO uitvoerig besproken, toegelicht en geïllustreerd, en studenten krijgen opdrachten om de leerstof gestructureerd zelf verder te kunnen verwerken.

 

Leermateriaal

Leermateriaal en door de student zelf te raadplegen literatuurreferenties, worden op Canvas ter beschikking gesteld van de studenten

Eigen notities die de student tijdens de les zelf neemt

Het is niét voorzien dat er lesopnames worden gemaakt, dus studenten dienen aanwezig te zijn in de WPO om de lesmomenten bij te wonen 

Leerresultaten

Algemene competenties

1. De student kent de onderscheiden systeemgeoriëenteerde stromingen binnen Relatie- & Gezinstherapie en kan de centrale concepten binnen elke stroming plaatsen, beschrijven en er voorbeelden van geven    

2. De student kan de centrale concepten uit elke stroming herkennen in casuïstiek

3. De student kent de belangrijkste bevindingen uit recente literatuur aangaande de evidence-base van systeemtherapeutische interventies in de context van Relatie- en Gezinstherapie, en kan ze op heldere en kritische manier beschrijven

4. De student kan vanuit een systeemtheoretische invalshoek teamdynamieken beschrijven, met inbegrip van het beschrijven van de rol als teamlid daarin

5. De student kan een systeemgeoriënteerde analyse van een gezinsverhaal opmaken, en op een heldere manier systeemgeoriënteerde interventies beschrijven 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Zowel open vragen als meerkeuzevragen

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie 

Schriftelijk examen over de geziene leerstof, bestaande uit zowel open vragen als meerkeuzevragen zonder giscorrectie noch verhoogde cesuur

Weging 100%

Eindbeoordeling en herkansing  

Het totaalcijfer op het schriftelijke examen telt als eindbeoordeling:

  • Een totaalcijfer van minstens 10/20 impliceert dat de student geslaagd is voor de zittijd.
  • Een totaalcijfer van minder dan 10/20 betekent dat de student niet geslaagd is voor de zittijd.

Een student die niet geslaagd is in de eerste zittijd kan het examen opnieuw afleggen in de herkansing in de tweede zittijd.  

Een student kan géén eindresultaat voor dit opleidingsonderdeel overdragen naar een volgend academiejaar. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)