4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021262ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) EN 'klinische psychiatrie' gevolgd, alvorens het therapievak (gedrags-/psychodynamische/relatie) op te nemen.​
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Anouk Vanden Bogaerde (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
142 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De individuele casusconceptualisatie binnen het cognitief/leertheoretisch kader aan de hand van het Dynamische Diagnostische Procesmodel van aanmelding tot en met evaluatie met daarbinnen de fases van exploratie, taxatie, analyse, interventie en evaluatie.

In dit opleidingsonderdeel komen volgende onderwerpen aan bod:

Hoorcolleges:

• De therapeutische relatie binnen het gedragstherapeutisch kader

• De individuele casusconceptualisatie binnen het cognitief/leertheoretisch kader met daarbinnen:

· Exploratie: het gestructureerd exploreren van de verschillende problemen en klachtengebieden

· Taxatie: de eerste probleemselectie incl. het opstellen van het Globaal procesmodel

· Diagnosestelling & probleemanalyse: het formuleren van onderkennende en verklarende onderzoeksvragen/hypothesen. De toetsing van deze onderzoeksvragen door o.a. , vragenlijsten, registraties en opdrachten, observaties, en topografische analyses.

· Het opstellen van functionele analyses van gedrag en cognitie gebaseerd op de leertheorie, inclusief het Kernprocesmodel

· Het opstellen van een geïnividualiseerd behandelplan

• De verschillende basis interventies in de cognitieve gedragstherapie zoals exposure, cognitieve technieken, operante technieken, acceptance & commitment therapie, etc.

• De evaluatie van een (gedragstherapeutissche) behandeling

Werkcolleges:

  • Er zal gevraagd worden bij elk WPO een relfectie opdracht te maken
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Cognitieve Gedragstherapie: Verandering op maat, Vanden Bogaerde, A., Stas, P., Hoorelbeke, K. & Koster, E.H.W., 1ste druk, Acco, Leuven, 9789464148985, 2022
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesslides, evenals oefeningen, links naar interessante websites en informatieve teksten, Canvas
Bijkomende info

Voor bijkomende informatie gelieve contact te nemen via anouk.vanden.bogaerde@vub.be .

Vereist materiaal:
1) Vanden Bogaerde, A., Stas, P., Hoorelbeke, K. & Koster, E.H.W. (2022). Cognitieve gedragstherapie: Verandering op maat. Acco, Leuven. (ISBN: 9789464148985)
2) Ander studiemateriaal wordt digitaal ter beschikking gesteld via Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Feitelijke en inzichtelijke kennis van de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie.
Door deze kennis kan de student : 
 
(1)    (psychopathologische) klachten en problemen volgens de gedragstherapeutische diagnostiek begrijpen, structureren en analyseren
(2)    op wetenschappelijk onderbouwde en verantwoorde wijze therapeutische interventies voorstellen

(3) de basis gedragstherapeutische interventies kunnen uitvoeren en evalueren

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 10% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open vragen

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Reflectie opdrachten met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: reflectie opdrachten

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Aanwezigheid + medewerking met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: aanwezigheid en participatie

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten worden beoordeeld op drie examenonderdelen: (1) schriftelijk examen met open vragen (80%), (2) participatie en aanwezigheid tijdens de WPO's (10%), (3) reflectieopdrachten (10%).

Het is noodzakelijk te slagen voor elk examenonderdeel (minstens 50%, onafgerond) om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Als je een onvoldoende (<50/100) scoort voor een examenonderdeel, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer. Indien je afwezig was op 1 van de examenonderdelen, krijgt je een ‘afwezig’ op dat onderdeel en als eindcijfer.

Indien je in eerste zittijd minstens 50% (onafgerond) scoorde op het schriftelijk examen en/of op de reflectieopdrachten, wordt het deelcijfer voor dit onderdeel automatisch overgedragen naar de tweede zittijd.

Omwille van de aard van het opleidingsonderdeel participatie en aanwezigheid, wordt het aantal examenkansen voor dit onderdeel beperkt tot één en worden de punten van dit onderdeel uit de eerste zittijd automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Er wordt dus geen tweede zittijd voorzien voor dit onderdeel.

Indien je de reflectieopdrachten moet hernemen, wordt een nieuwe opdracht voorzien.

Het is niet mogelijk om deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.

Generatieve AI mag niet worden gebruikt om output te genereren die verband houdt met de evaluatietaak.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)