4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021262ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
De individuele casusconceptualisatie binnen het cognitief/leertheoretisch kader aan de hand van het Dynamische Diagnostische Procesmodel van aanmelding tot en met evaluatie met daarbinnen de fases van exploratie, taxatie, analyse, interventie en evaluatie.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende onderwerpen aan bod:
Hoorcolleges:
• De therapeutische relatie binnen het gedragstherapeutisch kader
• De individuele casusconceptualisatie binnen het cognitief/leertheoretisch kader met daarbinnen:
· Exploratie: het gestructureerd exploreren van de verschillende problemen en klachtengebieden
· Taxatie: de eerste probleemselectie incl. het opstellen van het Globaal procesmodel
· Diagnosestelling & probleemanalyse: het formuleren van onderkennende en verklarende onderzoeksvragen/hypothesen. De toetsing van deze onderzoeksvragen door o.a. , vragenlijsten, registraties en opdrachten, observaties, en topografische analyses.
· Het opstellen van functionele analyses van gedrag en cognitie gebaseerd op de leertheorie, inclusief het Kernprocesmodel
· Het opstellen van een geïnividualiseerd behandelplan
• De verschillende basis interventies in de cognitieve gedragstherapie zoals exposure, cognitieve technieken, operante technieken, acceptance & commitment therapie, etc.
• De evaluatie van een (gedragstherapeutissche) behandeling
Werkcolleges:
Voor bijkomende informatie gelieve contact te nemen via anouk.vanden.bogaerde@vub.be .
Vereist materiaal:
1) Vanden Bogaerde, A., Stas, P., Hoorelbeke, K. & Koster, E.H.W. (2022). Cognitieve gedragstherapie: Verandering op maat. Acco, Leuven. (ISBN: 9789464148985)
2) Ander studiemateriaal wordt digitaal ter beschikking gesteld via Canvas.
Feitelijke en inzichtelijke kennis van de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie.
Door deze kennis kan de student :
(1) (psychopathologische) klachten en problemen volgens de gedragstherapeutische diagnostiek begrijpen, structureren en analyseren
(2) op wetenschappelijk onderbouwde en verantwoorde wijze therapeutische interventies voorstellen
(3) de basis gedragstherapeutische interventies kunnen uitvoeren en evalueren
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
WPO Verslag bepaalt 10% van het eindcijfer
Andere bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten worden beoordeeld op drie examenonderdelen: (1) schriftelijk examen met open vragen (80%), (2) participatie en aanwezigheid tijdens de WPO's (10%), (3) reflectieopdrachten (10%).
Het is noodzakelijk te slagen voor elk examenonderdeel (minstens 50%, onafgerond) om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Als je een onvoldoende (<50/100) scoort voor een examenonderdeel, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer. Indien je afwezig was op 1 van de examenonderdelen, krijgt je een ‘afwezig’ op dat onderdeel en als eindcijfer.
Indien je in eerste zittijd minstens 50% (onafgerond) scoorde op het schriftelijk examen en/of op de reflectieopdrachten, wordt het deelcijfer voor dit onderdeel automatisch overgedragen naar de tweede zittijd.
Omwille van de aard van het opleidingsonderdeel participatie en aanwezigheid, wordt het aantal examenkansen voor dit onderdeel beperkt tot één en worden de punten van dit onderdeel uit de eerste zittijd automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Er wordt dus geen tweede zittijd voorzien voor dit onderdeel.
Indien je de reflectieopdrachten moet hernemen, wordt een nieuwe opdracht voorzien.
Het is niet mogelijk om deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.
Generatieve AI mag niet worden gebruikt om output te genereren die verband houdt met de evaluatietaak.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)