4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021263ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
De gedragstherapie wordt vanuit verschillende complementaire invalshoeken beschouwd:
De Vlaams/Nederlandse gedragstherapie hanteert een procesmatige visie, waarbij vanuit individuele, holistische en idiosyncratische analyses op maat geïntervenieerd wordt en is gebaseerd op de leerpsychologie. Vertrekkende van de klassieke Pavloviaanse conditionering wordt de betekenisanalyse (BA) ontwikkeld als het diagnostisch instrument voor de emotionele betekenisverlening. Op basis van de operante conditionering wordt gedrag geanalyseerd aan de hand van de functieanalyse (FA). De BA en FA worden geïntegreerd in het zogenaamde kernproces dat de basis vormt voor het behandelplan en het selecteren van interventies.
In de Angelsaksische CBT hebben cognities een centrale rol in het ontstaan en in stand houden van pathologie en problemen.
De school van Beck is de meest bekende vorm van CBT: interventies voor tal van psychische problemen worden gevat in protocollen die op hun effectiviteit onderzocht worden.
Een andere visie is de Schema-Focused Therapy (SFT) die verder bouwt op de cognitieve visie en deze toepast op het werken met persoonlijkheidsproblematieken. SFT is integratief en complementair met de Vlaams/Nederlandse gedragstherapie.
Ten laatste worden interventies uit de derde generatie gedragstherapie behandeld, met daarbij aandacht voor mindfulness, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Compassion-focused Therapy (CFT).
Voor bijkomende informatie gelieve contact te nemen via anouk.vanden.bogaerde@vub.be .
Vereist materiaal:
1) Vanden Bogaerde, A., Stas, P., Hoorelbeke, K. & Koster, E.H.W. (2022). Cognitieve gedragstherapie: Verandering op maat. Acco, Leuven. (ISBN: 9789464148985)
2) Syllabus uitgegeven bij VUB.
Aanvullend materiaal:
1) Korrelboom, K. en ten Broeke E. (2004) Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Couthino, Bussum (ISBN: 9789062833467)
2) Arntz, A. & Jacob, G. (2020). Schematherapie. Een praktische handleiding.Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam. (ISBN 9789057123542)
3) A-Tjak, J. (2015). Acceptance & Commitment Therapy. Theorie en praktijk. Bohn, Stafleu & van LoghumHouten. (ISBN 9789036804967)
Feitelijke en inzichtelijke kennis van de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie.
Door deze kennis kan de student (psychopathologische) klachten en problemen
(1) volgens de gedragstherapeutische diagnostiek begrijpen, structureren en analyseren
(2) op wetenschappelijk onderbouwde en verantwoorde wijze therapeutische interventies voorstellen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen met open vragen
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)