4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021265ENW voor werkstudenten in het 1e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665
Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) EN 'klinische psychiatrie' gevolgd, alvorens het therapievak (gedrags-/psychodynamische/relatie) op te nemen.
LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Klinische- en Levenslooppsychologie
- Onderwijsteam
- Ho-Shu Eileen Tang
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 33 contacturen Hoorcollege
- Inhoud
Evidence base van PDT;
Basisassumpties van PDT;
Basisprincipes van PDT;
Mentaliseren als transdiagnostisch mechanisme;
Mentalization-Based Treatment;
Dynamic Interpersonal Therapy
- Studiemateriaal
- Handboek (Aanbevolen) : Brief dynamic interpersonal therapy. A clinician’s guide., Lemma, A., Target, M., & Fonagy, P., Oxford: Oxford University Press., 9780199602452, 2011
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Achter de deur. Het kader van de psychoanalytische psychotherapeut (pp. 15-25)., Een lege plek om te blijven? Gedachten over het kader in psychodynamische kinderpsychotherapie. In C. Leroy, N. Vliegen, & M. Hermans (Red.), Cluckers, G., Antwerpen/ Apeldoorn: Garant., 2009
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Achter de deur. Het kader van de psychoanalytische psychotherapeut (pp. 27-39)., Een zich vullende ruimte? Beschouwingen over het kader in psychoanalytische psychotherapie met volwassenen. In C. Leroy, N. Vliegen, & M. Hermans (Red.), Hebbrecht, M., Antwerpen/ Apeldoorn: Garant., 2009
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : The mentalizing approach to psychopathology: State of the art and future directions. Annual Review of Clinical Psychology, 16, 9.1-9.29., Luyten, P., Campbell, C., Allison, E., & Fonagy, P., 2020
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : The evidence-base for psychodynamic psychotherapy with children and adolescents: A narrative synthesis. Frontiers in Psychology, 12, 662671. doi: 10.3389/fpsyg.2021.662671, Midgley, N., Mortimer, R., Cirasola, A., Batra, P., & Kennedy, E., 2021
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : That was then, this is now: Psychoanalytic psychotherapy for the rest of us., Shedler, J., 2019
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Psychoanalysis in modern mental health practice. The Lancet Psychiatry, 5(5), 443-450., Yakeley, J., 2018
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Geduldig gereedschap: De relatie als drager van het psychodynamische proces (pp. 25-46)., De relatie in de psychodynamische psychotherapie. In N. Vliegen, P. Meurs, & L. Van Lier (Red.), Vliegen, N., Leuven/ Den Haag: Acco., 2009
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handbook of mentalizing in mental health practice (pp. 3-20)., Introduction. In P. Fonagy & A. Bateman (Eds.), Fonagy, P., & Bateman, A., 2, Washington, DC: American Psychiatric Association Publishing., 2019
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties die in de cursus worden gebruikt zullen staan op Canvas, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : De effectiviteit van psychoanalytische therapie, Tijdschrift Klinische Psychologie, 46(4), 271-288., Luyten, P., & Lowyck, B., 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handbook of psychodynamic approaches to psychopathology (pp. 3-26)., Theoretical and empirical foundations of contemporary psychodynamic approaches. In P. Luyten, L. C. Mayes, P. Fonagy, M. Target, & S. J. Blatt (Eds.), Luyten, P., Mayes, L. C., Blatt, S. J., Target, M., & Fonagy, P., New York: The Guilford Press., 2015
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Achter de deur. Het kader van de psychoanalytische psychotherapeut (pp. 7-14)., Achter zoveel deuren. In C. Leroy, N. Vliegen, & M. Hermans (Red.), Vliegen, N., Antwerpen/ Apeldoorn: Garant., 2009
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Mentalization-based treatment for children. A time-limited approach (pp. 15-37)., The development of mentalizing., Midgley, N., Ensink, K., Lindqvist, K., Malberg, N., & Muller, N., Washington, DC: American Psychological Association., 2017
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Mentalization-based treatment for children. A time-limited approach (pp. 39-60)., When the capacity for mentalizing is underdeveloped or breaks down., Midgley, N., Ensink, K., Lindqvist, K., Malberg, N., & Muller, N., Washington, DC: American Psychological Association., 2017
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Dynamische Interpersoonlijke Therapie (DIT). Een integratieve psychodynamische behandeling voor een brede waaier van klachten en problemen. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 21(4), 264-273., Luyten, P., 2015
- Bijkomende info
Niet van toepassing
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
De student heeft kennis van alsook inzicht in het particuliere van psychodynamische therapieën, en de daarmee verbonden basisassumpties en therapeutische basisprincipes.
De student kan deze kennis en inzichten herkennen in en toepassen op nieuwe informatie en kan deze kritisch bespreken, bijvoorbeeld a.h.v. een casusvignet.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen schriftelijk
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Niet van toepassing
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)