6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021268BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Nathalie Heurckmans
Lisa Van Hove
Imke Baetens (titularis)
Kim Coenraets
Pieter Govaerts
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
70 contacturen Zelfwerk en -studie
8 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
12 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
70 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

De basiskaders en theorieën van psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden zijn in dit vak centraal.
Studenten zullen een concreet maatschappelijk engagement aangaan en deze ervaring door middel van reflectie kaderen’ en betekenis geven, en koppelen aan academische leerinhouden.
Concreet krijgt dit gestalte via een academische, praktijk- en reflectiecomponent.

Academische component
Inhoudelijke colleges geven de studenten een theoretisch kader rond gesprekstechnieken en interactionele vaardigheden. Ook beogen deze colleges hen te introduceren in het werkveld, en maatschappelijk tendensen, dewelke jaarlijks kunnen variëren.
Vakinhoudelijke colleges behandelen:
• Basisconcepten en theoretische kaders rond psychologische gesprekken en processen, en gesprekstechnieken, inclusief basishouding, gespreksvaardigheden en
• Theoretisch kader van ‘service learning’
• de band tussen service learning en theoretische inhouden van dit vak
• de hedendaagse verschijningsvorm en uitdagingen van de gekozen thematiek in kwestie, zoals o.a. een e-module rond online hulpverlening
• Kennismaken met verschillende modellen en stromingen binnen de psychotherapie ’

WPO
Inoefenen van gespreksvoering en interactionele vaardigheden.


Praktijkcomponent (engagement)
• Actieve dienstbare praktijkervaring service-learning (70 u)

Reflectiecomponenten
De reflectie beoogt de terugkoppeling tussen de inhoudelijke kaders en de opgedane praktijkervaring te maken. Er wordt verwacht dat studenten zowel voor, tijdens als na de praktijkervaring reflecteren op wat ze hebben ervaren en er uit leren met betrekking tot thema’s als professionele positiebepaling, eigen presupposities rond maatschappelijke thematieken of doelgroepen, in relatie tot attitudes als empathie en betrokkenheid,...

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en bijkomende artikels worden ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting:

DAGSTUDENTEN
HOC: 8 uur (2 x 2 uur + 2x2u e-modules (chat hulpverlening en 4 modellen)
WPO: 12 uur (2 x 3 uur en 2X3u reflectie)
CSL: 70 uur
ZELF: 50 uur (reflectieverslag)

WERKSTUDENTEN
HOC: 8 uur (2 x 2 uur + 2x2u e-modules (chat hulpverlening en 4 modellen)
WPO: 12 uur (2 x 3 uur en 2X3u reflectie)
CSL: 70 uur
ZELF: 50 uur (reflectieverslag)

Verplichte aanwezigheid WPO vanaf eerste lesweek!

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het voltooien van dit vak kan de student:
- kennis aantonen van theoretische inzichten inzake psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden, en de verschillende modellen in de psychotherapie;
- de theorieën integreren en toepassen op concrete casussen;
- de eigenheid van de verschillende stromingen van psychotherapie kennen waarin psychologen actief zijn, en de rollen/posities van de therapeuten in deze verschillende stromingen;
- Een kritische reflectie ten aanzien van urban engaged praktijk in een in een coherent en helder gestructureerd verslag beschrijven;
- De student kan eenvoudige psychologische interventies uitvoeren;
- De student kan een werkrelatie met een patient opbouwen en behouden;
- De student kan reflecteren over eigen werkpunten en sterktes;
- De student is bewust van zijn eigen denkkader en kan hierover kritisch reflecteren;
- De student levert een constructieve bijdrage aan het leerproces van anderen door de principes van peerfeedback/-coaching toe te passen (bijv. feedback geven over samenwerkingsproces, openstaan voor feedback van medestudenten, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 40% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijktoets met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Bestaat uit een evaluatie door de praktijkpartner

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Reflectieverslag met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk reflectieverslag

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Medewerking met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Medewerking tijdens contactmomenten

Aanvullende info mbt evaluatie

Voorwaarden:
- Participatie bestaat uit aanwezigheid en actieve deelname aan de WPO’s. Aanwezigheid vanaf het eerste WPO is verplicht, en noodzakelijk om te kunnen slagen op dit opleidingsonderdeel. Het is niet meer mogelijk om deel te nemen aan dit vak na de start van WPO1. Omwille van de aard van dit opleidingsonderdeel wordt het aantal examenkansen voor dit onderdeel beperkt tot één. Het niet respecteren van de verplichte aanwezigheid resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.

- Reflectie: het niet voldoen aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.

- Praktijktoets: Indien de student niet voldoet aan het aantal verplichte uren vrijwilligerswerk, resulteert dit in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer. Omwille van de aard van dit opleidingsonderdeel wordt het aantal examenkansen voor dit onderdeel beperkt tot één.

- Omwille van de aard van de opleidingsonderdelen participatie en praktijktoets, wordt het aantal examenkansen voor deze onderdelen beperkt tot één en worden de punten van deze onderdelen uit de eerste zittijd automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Er wordt dus geen tweede zittijd voorzien voor deze onderdelen.

- Indien de student in eerste zittijd voor reflectie minstens 50% (onafgerond) behaalt, wordt het deelcijfer voor dit onderdeel automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Indien de student in eerste zittijd een score lager dan 50% (onafgerond) behaalt op reflectie, wordt een herwerking van de opdrachten voorzien.

- Deelcijfers ≥ 50% (onafgerond) kunnen worden overgedragen naar een volgend academiejaar. De student vraagt dit aan via mail naar de professor met de assistenten in CC vóór 15 oktober.

- Slagen op alle deelevaluaties is noodzakelijk voor het slagen op het hele opleidingsonderdeel.
Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 50% (onafgerond) halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende haalt voor één van de drie onderdelen, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer.

-Het gebruik van generatieve AI binnen dit opleidingsonderdeel is:

· toegestaan om te ondersteunen bij de vormgeving van de taken (bv. structureren van teksten, spelling- en grammatica-controle). Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven en geciteerd (gebruik APA stijl);

· niet toegestaan bij de inhoud van de taken (zoals het opstellen van focuspunten, plannen, ...)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie