6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021268BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Nathalie Heurckmans
Lisa Van Hove
Imke Baetens (titularis)
Kim Coenraets
Pieter Govaerts
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
68 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit vak staan de basiskaders en theorieën van psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden centraal. In de WPO’s worden vaardigheden op vlak van psychologische gespreksvaardigheden en interactionele vaardigheden worden ingeoefend via rollenspelen, opdrachten en skills labs. Bovendien wordt een grote klemtoon gelegd op reflectieve vaardigheden ten aanzien van eigen gespreks-/interactionele vaardigheden en jouw positie als hulpverlener.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en bijkomende artikels worden ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 12 uur (6 x 2 uur)
WPO: 15 uur (5 x 3 uur)
ZELF: 68 uur (portfolio opdrachten en take home examenvideo)

WERKSTUDENTEN

HOC: 12 uur (6 x 2 uur lesopnames)
WPO: 18 uur (6 x 3 uur)
ZELF: 68 uur (portfolio opdrachten en take home examenvideo)

Verplichte aanwezigheid WPO vanaf eerste les-week

Leerresultaten

Algemene competenties

 1. De student kan de theoretische interpretatiekaders van gespreks- en interactionele vaardigheden beschrijven.

2. De student kan de gespreks- en interactionele vaardigheden herkennen.

3. De studenten kunnen de gespreks-en interactionele vaardigheden toepassen.  

 

Naast deze opleidingspecifieke leerresultaten, kadert dit vak binnen de Reflectie en Portfolio Leerlijn van de opleiding Psychologie.

 

Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO reflectie en portfolio -RP) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei en ervaringen met de taken en opdrachten. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS.

 

In portfolio-opdrachten en reflectiegroepen bespreken studenten hun persoonlijke reflecties op eigen functioneren, valkuilen, inzichten en visies met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen ervaringen en reflecties te koppelen aan ervaringen (o.a. belevingstaken, rollenspelen, skills labs). Aan de hand van peerfeedback en dialoog met medestudenten versterken de studenten hun zelfreflectie. Studenten dragen tijdens de WPO’s actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van GROWS toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...). Opdrachten ter voorbereiding van WPO’s en opdrachten/reflectieverslagen worden opgenomen in het portfolio.

Het portfolio is opgebouwd uit verschillende thema's: (zelf)reflectievaardigheden, competentiegerichte vaardigheden, visie ontwikkeling en beroepscompetenties..

 

Leerresultaten leerlijn Reflectie en Portfolio:

      1. De bachelor in de psychologie kan reflecteren over eigen werkpunten en sterktes 
      2. De bachelor in de psychologie is bewust van zijn eigen denkkader en kan hierover kritisch reflecteren 
      3. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid.
      4. De student levert een constructieve bijdrage aan het leerproces van anderen door de principes van peerfeedback/-coaching toe te passen (bijv. feedback geven over samenwerkingsproces, openstaan voor feedback van medestudenten, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...).

vaardigheden

 1. De student kan de theoretische interpretatiekaders van gespreks- en interactionele vaardigheden beschrijven.

2. De student kan de gespreks- en interactionele vaardigheden herkennen.

3. De studenten kunnen de gespreks-en interactionele vaardigheden toepassen.  

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theorie examen, schriftelijk, gesloten boek

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdrachten met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio en reflectietaken, examenvideo, actieve participatie aan WPO's

Aanvullende info mbt evaluatie

Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.

Het schriftelijk examen (50%) en betreft een gesloten boek examen.

Praktijk opdrachten (50%) bestaat uit actieve deelname aan de WPO’s, take-home-video-examenvraag en beoordeling van de (reflectie/portfolio)-taken.

 

Actieve deelname aan WPO’s waarin reflectie- en competentiegerichte vaardigheden worden geoefend, is verplicht vanaf de eerste lesweek.

 

Voor portfolio-taken. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdracht-categorieën resulteert in de vermelding 'afwezig' (Afw).

 

Indien u in eerste zittijd minstens 50% (niet afgerond) behaalt op één van de twee evaluatie-onderdelen (schriftelijk examen / Praktijk opdracht), wordt het deelcijfer voor dit onderdeel overgedragen naar de tweede zittijd. Het is niet mogelijk af te zien van dit deelcijfer.

Het is niet mogelijk deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.

Wat de portfolio betreft omvat de tweede zittijd een herwerking/aanvulling van de reflectie/portfolio-taken. Wat de examenvideo betreft omvat de tweede zittijd het maken van een geheel nieuwe examenvideo. 

Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdracht-categorieën resulteert in de vermelding 'afwezig' (Afw).  

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie