6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021273BNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- Linguistics and Literary Studies
- Onderwijsteam
- Stefanie Keulen
(titularis)
Janna Aerts
Ludovic De Cuypere
Birgit Van Puymbroeck
Alison Luyten
Elisabeth Bekers
- Onderdelen en contacturen
- 36 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
180 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
De cursus maakt studenten vertrouwd met de basisvaardigheden van een onderzoeker op het gebied van de letterkunde en de taalkunde.
Op een praktische en doelgerichte manier wordt in de lessen en opdrachten aandacht besteed aan:
- het vinden, lezen en beoordelen van wetenschappelijke artikelen
- het correct vermelden van bronnen en het vermijden van plagiaat
- het opzetten van het onderzoek en het opstellen van een onderzoeksvraag
- het selecteren van een gepaste benadering of methode
- het rapporteren van resultaten
- het samenwerken in groep
De student leert in groep een probleemstelling afbakenen in de taal- en letterkunde. Hij/zij kan het onderzoeksprobleem en de onderzoeksopzet om dit probleem op te lossen schriftelijk en mondeling toelichten in een wetenschappelijke stijl.
Het vak bestaat uit een aantal algemene sessies en praktisch georganiseerde seminaries die studenten de kans geven kritisch na te denken over (wetenschappelijke) keuzes en hen toelaten om feedback te vragen over hun eigen gedachteproces.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoints en evaluatieformulieren, aanvullende documenten en reglementen
Handboek (Vereist) : Research Methods in Linguistics, Lia Litosseliti, 2de, Bloomsbury Academic, 9781350043435, 2018
Handboek (Aanbevolen) : They Say / I Say, The Moves That Matter in Academic Writing, Gerald Graff - Cathy Birkenstein, 5de, Ww Norton & Co, 9780393538700, 2022
- Bijkomende info
De handboeken worden ook nog in de verdere jaren (BA3; MA) gebruikt.
- Leerresultaten
-
algemene competenties
- De studenten kennen verschillende types onderzoeksvragen en kunnen in groep een onderzoeksvraag opstellen die betrekking heeft op taalkundig en letterkundig onderzoek
- De studenten zijn in staat wetenschappelijke literatuur te vinden met betrekking tot specifiek letterkundig en taalkundig onderzoek. Ze kunnen een bibliografie opstellen in overeenkomst met de formele vereisten binnen het vakdomein (APA, MLA)
- De studenten zijn op de hoogte van verschillende onderzoeksmethoden/designs die toepasbaar zijn op onderzoek in het domein van de taalkunde en de letterkunde. Studenten kunnen een onderzoeksdesign selecteren dat geschikt is om een in groep uitgewerkte onderzoeksvraag te beantwoorden.
- Studenten kunnen schriftelijk, via paper, en mondeling, via presentatie, rapporteren over een onderzoeksvoorstel.
- Studenten zijn in staat participatief deel te nemen aan discussiemomenten en feedbackgesprekken.
- Studenten weten wat goed samenwerken inhoudt en zijn in staat dit in de praktijk om te zetten.
- Studenten weten wat wetenschappelijke integriteit inhoudt en houden hier rekening mee bij taken en opdrachten. In het bijzonder weten zij hoe plagiaat te vermijden.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer
Andere bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- presentatie
met een wegingsfactor 1
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Groepspresentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
- groepswerk
met een wegingsfactor 1
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Groepspaper: onderzoeksvoorstel en bibliografie met eenwegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
- groepswerk
met een wegingsfactor 1
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Groepspaper: onderzoeksopzet en methodologisch kader met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- participatie
met een wegingsfactor 1
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Participatie met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer
- Aanvullende info mbt evaluatie
- Indien de student te laat of ongewettigd afwezig is voor een bepaald onderdeel, behaalt hij/zij 0 voor dit specifieke onderdeel.
- In geval van onvoldoende voor het vak, zal worden gekeken voor welke onderdelen een onvoldoende behaald werd. De onderdelen waarvoor men niet geslaagd is, zullen voor de tweede zittijd opnieuw (en herwerkt, op individuele basis) moeten worden ingediend.
- Indien de student onvoldoende haalt voor het onderdeel “participatie” zal hij/zij gevraagd worden de methodologie van een onderzoeksartikel taalkunde en letterkunde te bespreken, met inbegrip van gebruik aangeleerde terminologie/jargon (onderzoeksdesign, type onderzoek, stimuli, etc.).
- Voor alle studenten gelden dezelfde taken, deadlines en puntenverdeling.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject