6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021350FER voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Elektronica en Informatica
Onderwijsteam
Thomas Crispeels
Jef Vandemeulebroucke (titularis)
Decaan IR
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
105 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Zie Studiefiche E092802 UGent

Position of the course
The aim of the course is to present students an overview of all steps required to solve a biomedical problem by designing a product prototype and considering the first steps of the business development process. Students will be taught how to apply a methodical way of designing a product, which should lead to enhanced product quality. By creating several possible solutions to a problem the chance to find the optimal solution is enlarged. All parts of the methodical design process will be practiced as group assignments (groups of 4 to 6 students). Since group work is very important part of product development, this will also be taught and practiced. In addition, lectures will be given on aspects of intellectual property rights (patenting), quality assessment and assurance, patient safety regulations, business development. Will also include presentations and testimonies from relevant guest lecturers.


Contents
Designing biomedical products requires a specific methodical design process because of the diversity of the stakeholders, the different background of the project participants, the limitation of the amount of background information, and the complexity of the working environment. During this course tools are taught about:

  • the methodical design process
  • teamwork
  • communication methods for a good cooperation between medical and technical
  • experts
  • application of selection processes
  • project management
  • intellectual property
  • quality assurance, notified bodies
  • basic financing
  • business development


 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts and electronic documents, Canvas
Bijkomende info

Zie Studiefiche E092802 UGent

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Zie Studiefiche E092802 UGent



 

 


 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 25% van het eindcijfer

HOC Presentatie bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Final presentation of the deliverables

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Interim Presentation met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Interim presentation, end of semester 1

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Teamwork met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Assessment of the contribution of the individual team members, continuous evaluation

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Final report met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Final report on the assignment, written document

Aanvullende info mbt evaluatie

Zie Studiefiche E092802 UGent

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken: Standaard traject