6 ECTS credits
163 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021359DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Inleiding tot management en HRM' gevolgd, alvorens 'Human Resource Management' op te nemen.​ Deze inschrijvingsvereiste is enkel geldig voor studenten Bedrijfskunde en Biomedische Wetenschappen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Imke Dirkx
Elies Hendrickx (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
158 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het vak Human Resource Management worden inzichten bijgebracht over de manier waarop beslissingen over ‘human resources’ bijdragen tot het effectief presteren van individuen, teams en organisaties, en kunnen leiden tot duurzaam competitief voordeel op het niveau van de organisatie. Deze kennis kan toegepast worden in kleine, middelgrote en grote ondernemingen, en in profit en non-profit organisaties. Het vak behandelt de volgende thema’s:

  • HRM in een historisch perspectief,
  • HR rollen,
  • Strategisch HRM (SHRM),
  • Job en competentiemodeling, 
  • Rekrutering en employer branding,
  • Personeelsselectie en assessment,
  • Prestatiebeoordeling en -management,
  • Functiewaardering en -beloning, 

Het vak bestudeert HRM vanuit een strategisch perspectief. Het strategisch perspectief beschrijft hoe elk van de HR functiegebieden een eigen plaats heeft binnen het overkoepelende strategische plan van de organisatie en bijdraagt aan het presteren op organisatieniveau. Verder wordt een “evidence-based” perspectief gehanteerd dat studenten een kritisch-geϊnformeerde houding tracht bij te brengen bij het nemen van HR beslissingen die een invloed hebben op het welzijn en de prestatie van bedrijven en werknemers.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Human Resource Management, Back to basics, Filip Lievens, Uitgeverij LannooCampus, 9789401470292, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides hoor/gastcolleges en materiaal WPOs, Canvas
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt

Werkvormen en praktische oefeniningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat

- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

REGULIERE STUDENTEN

Contactmomenten:  18 uur

  • Hoorcollege door docent (on campus): 10 uur
  • WPO's (online): 6 uur
  • Individuele begeleiding (cursus chat, discussieborden): 2 uur

Zelfstudie: 150 uren

  • Bekijken van lesopnames:  10 uur
  • Lesmateriaal bijhouden: 56 uur 
  • Voorbereiding examen: 48 uur
  • Beantwoorden testvragen: 4 uur
  • Individuele taak: 32 uur

WERKSTUDENTEN

Contactmomenten:  10 uur

  • Introductie tot het opleidingsonderdeel (online): 2 uur 
  • WPO's (online): 6 uur
  • Individuele begeleiding (cursus chat, discussieborden): 2 uur

Zelfstudie: 158 uren

  • Bekijken van lesopnames: 18 uur
  • Lesmateriaal bijhouden: 56 uur
  • Voorbereiding examen: 48 uur
  • Beantwoorden testvragen: 4 uur
  • Individuele taak: 32 uur

 

Leerresultaten

Algemene Competenties

Op het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
  • de basisconcepten en theorieen uit de cursus benoemen en beschrijven;    
  • de principes en werking van de verschillende HRM functioneringsgebieden beschrijven;
  • begrijpen en aangeven op welke manier de HRM functioneringsgebieden afzonderlijk en in combinatie met elkaar kunnen bijdragen tot een duurzaam concurrentieel voordeel van de organisatie;
  • een kritische analyse uitvoeren van factoren die een invloed hebben op het strategisch management van human resources in een hedendaagse internationale omgeving;
  • beoordelen in welke mate het HR-beleid van bedrijven overeenstemt met de meest recente wetenschappelijke inzichten;
  • de oorzaken van HR-gerelateerde problemen opsporen en oplossingen formuleren op basis van de best beschikbare evidentie. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 90 en aldus 90% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Tijdens het examen wordt gepeild naar kennis, begrip en inzicht. Het examen bestaat hoofdzakelijk uit meerkeuzevragen.
  • Individuele paper met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

(!) Conform de facultaire aanvulling bij artikel 8§3 van het onderwijs- en examenreglement, vindt het examen in de eerste zittijd voor alle studenten uitsluitend plaats in een bijkomende examenperiode in de twee weken na de lentevakantie.

Evaluatie 1e zittijd:

  • Schriftelijk examen. Het schriftelijk examen is goed voor 90% van het totale cijfer. Het examen test de kennis en het begrip van de studenten over het cursusmateriaal (syllabus). Het examen bestaat uit meerkeuzevragen. Er wordt een "hogere cesuur" toegepast om te compenseren voor vragen die door studenten correct worden beantwoord door te gokken. Wanneer de hogere cesuur wordt toegepast, zullen de studenten geen punten verliezen als ze een meerkeuzevraag fout beantwoorden, maar moeten ze meer dan de traditionele 50% van de vragen juist beantwoorden om te slagen voor het examen. Het inhaalexamen kan, afhankelijk van het aantal studenten, een ander format aannemen (bv. schriftelijk examen met open vragen).
  • Individuele taak. De individuele taak is goed voor 10% van het totale cijfer. Studenten moeten een individuele paper schrijven waarin ze hun eigen kennis, vaardigheden, capaciteiten (en andere kenmerken) reflecteren op basis van de resultaten van verschillende zelfbeoordelingen. Zij doen dit vanuit het standpunt van werkgever en werknemer. Als de taak niet of na de vervaldatum wordt ingediend, is het cijfer voor dit onderdeel nul.


Evaluatie 2e zittijd:

  • Schriftelijk examen. Het schriftelijk examen is goed voor 90% van het totale cijfer. Het examen test de kennis en het begrip van de studenten over het cursusmateriaal (syllabus). Het examen bestaat uit meerkeuzevragen. Er wordt een "hogere cesuur" toegepast om te compenseren voor vragen die door studenten correct worden beantwoord door te gokken. Wanneer de hogere cesuur wordt toegepast, zullen de studenten geen punten verliezen als ze een meerkeuzevraag fout beantwoorden, maar moeten ze meer dan de traditionele 50% van de vragen juist beantwoorden om te slagen voor het examen. Het inhaalexamen kan, afhankelijk van het aantal studenten, een ander format aannemen (bv. schriftelijk examen met open vragen).
  • Individuele taak. Het cijfer van de eerste sessie wordt meegenomen naar de tweede sessie. Er is geen mogelijkheid om de opdracht te herkansen.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
Master in de sociologie: Standaard traject
Master in de bedrijfskunde: Standaard traject
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel verdieping sportbeleid en sportmanagement