3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021375FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Frederik Marain
Jelle Mast (titularis)
Jan Jagers
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
20 contacturen Practical exercises
Inhoud

1/ datajournalistiek
2/ factchecking
3/ statistiek voor journalisten
4/ Google en Google Newslab voor gevorderen
5/ sociale media voor personal branding en nieuwsmarketing

Bijkomende info

geen

Leerresultaten

Eindcompetenties

Studenten:

- kennen de mogelijkheden van datajournalistiek, weten welke databanken toegankelijk zijn voor journalisten en hoe ze ze kunnen gebruiken
- kennen de beginselen van des statistiek en kunnen ze toepassen op journalistieke informatie
- kunnen de betrouwbaarheid van feiten checken
- kennen de mogelijkheden van Google voor journalistiek gebruik en kunnen ze toepassen
- kennen de mogelijkheden van sociale media voor personal branding en nieuwsmarketing en kunnen ze toepassen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Tweede zittijd: werkstuk

Aanvullende info mbt evaluatie

permanente evaluatie dmv opdrachten

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de journalistiek: radio- en TV-journalistiek
Master in de journalistiek: gedrukte en onlinemedia