6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021475ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het opleidingsonderdeel wil studenten inzicht verschaffen in het beleid en de praktijk van agogische sectoren. De onderverdeling van de agogische praktijk (agogie) op het terrein uit zich in 4 sectoren: Sociale agogie, Culturele agogie, Onderwijsagogie (educatie), Vrijetijdsagogie. De focus binnen dit vak zal voornamelijk liggen op het sociaal-cultureel veld, maar ook de andere komen aan bod. Een "agogische sector" verwijst dan naar een specifiek gebied binnen de sociale/culturele/vrijetijd /educatie dienstverlening dat zich richt op het begeleiden, ondersteunen en stimuleren van individuen, groepen of gemeenschappen om positieve veranderingen in hun leven te realiseren (sociaal werk, welzijnswerk, jeugdwerk, cultuurwerk, buurtwerk, gemeenschapsontwikkeling, etc.). Het doel van de verschillende agogische sectoren is om individuen en groepen te begeleiden en ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden, het bevorderen van zelfredzaamheid, het verbeteren van hun welzijn en het vergroten van hun mogelijkheden om te participeren aan de samenleving. Het opleidingsonderdeel wil studenten toestaan inzicht te ontwikkelen in deze verschillende agogische praktijken in Vlaanderen en dan meer bepaald in de structuur van deze praktijken en het beleidskader waarbinnen deze vallen. Daarnaast zal er binnen de verschillende lessen ook een specifieke Brussel-focus aanwezig zijn. Het wil studenten de kans geven om zo al een beperkte praktijkervaring te hebben om op die manier hun interesse en betrokkenheid ten aanzien van de verschillende agogische sectoren en de maatschappelijke context waarin deze zich bevinden, te verbreden en te verhogen.
De verdere inhoud van dit vak wordt besproken tijdens de eerste les. Informatie staat neergeschreven in een cursuswijzer die vanaf de eerste les op Canvas beschikbaar is.
Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen volgt tijdens de eerste les.
Gastcolleges maken deel uit van de leerstof.
Er worden geen lesopnames ter beschikking gesteld.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de opleidingspecifieke leerresultaten van de Master Agogische Wetenschappen (zie: Leerresultaten Master Agogische Wetenschappen).
Studenten zullen ook vakspecifieke leerresultaten behalen.
De student...
o Heeft inzicht in praktijk van verschillende agogische sectoren en kan deze toelichten
o Kan de verschillende agogische sectoren plaatsen binnen bestaande beleidskaders
o Kan de verschillende professionele rollen van een agoog binnen de agogische sectoren toelichten
o Kan op basis van een onderbouwde argumentatie kritisch reflecteren over de praktijk en het beleid van verschillende agogische sectoren
o Kan vanuit een agogische professionaliteit en in teamverband samenwerken aan een maatschappelijk relevante groepsopdracht in een agogische context
o Kan theoretische en empirische bronnen zoeken, selecteren en verwerken in functie van een agogische handelingssituatie/probleemstelling.
o Kan verband leggen tussen verschillende agogische theoretische concepten en het agogische praktijkveld.
Aan het eind van deze cursus zullen ze in staat zijn om:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
· Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende haalt voor één van de twee onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je slaagde in de eerste zittijd mag je overdragen naar de tweede zittijd en hoef je niet opnieuw af te leggen.
· De tweede zittijd bestaat uit een opdracht volgens dezelfde eisen van de eerste sessie.
· Het totaalcijfer van de student voor de groepsopdracht is niet noodzakelijk hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een evaluatie door medestudenten waarbij de individuele bijdrage wordt geëvalueerd.
· Als je voor minstens één onderdeel afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.
· De deelresultaten van de afzonderlijke cursusonderdelen zijn niet overdraagbaar naar het volgende academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek