6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021478ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Walter Ysebaert (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
Inhoud

Deze cursus richt zich op de ontwikkeling, het gebruik en de rol van kennis in de maatschappij, waarbij het begrip ‘kennis’ in brede vorm dient te worden begrepen, maar waarbij de nadruk ligt op 'wetenschappelijke kennis'. Evolutie en gebruik worden binnen hun historische context geplaatst; dit betekent dat er uitgebreid wordt stilgestaan bij de grote historische evoluties en transformaties van de voorbije twee millennia. Het heden valt niet te begrijpen zonder kennis van het verleden, maar de nadruk ligt wel op de 20ste en 21ste eeuw.

De volgende aspecten komen aan bod:
- de productie van kennis in heden en verleden (hoe, welke vormen, welke kennissystemen, gelinkt aan welke sociale groepen);
- status en gebruik van verschillende vormen van kennis (door wie wordt 'kennis' gegenereerd, op welke wijze ‘aanvaard’ en gepercipieerd door welke groepen/systemen, en waarom? wat is 'kennis'?);
- een kritische benadering van de begrippen ‘kennismaatschappij’ en ‘kenniseconomie’ (wat? wat niet? perceptie? (mis)gebruik van concepten en context?....);
- bijzondere aandacht voor de specificiteit van ‘wetenschappelijke kennis’: de verschillende wetenschappelijke revoluties, ontwikkeling, status, gebruik (of het net niet gebruiken ervan), plaatsen tegenover andere vormen van ‘kennis’, wetenschap en wetenschappelijk onderzoek, de plaats en rol van onderzoek in de hedendaagse maatschappij en de maatschappelijke verwachtingen die aan wetenschappelijk onderzoek worden gesteld;
- bijkomende fenomenen die worden bestudeerd zijn: de ontwikkeling van de onderwijsinstellingen en de universiteiten (als plaatsen waar kennis/wetenschappelijke kennis wordt geproduceerd en gecommuniceerd); de nieuwe uitdagingen voor de academische wereld vanuit de grote maatschappelijke vragen; de ontwikkeling van communicatievormen (boek, schrift, media, internet) en de kritische omgang met communicatiemiddelen en met bronnen algemeen.

Specifieke aandacht gaat naar de zogenaamde "crisis van de wetenschap", waarin onder andere de volgende aspecten aan bod komen: de problematiek van kwantitatief onderzoek en niet-reproduceerbaar onderzoek, samenwerking met bedrijven en maatschappelijke actoren en de bijhorende problemen; publicatiedruk; wetenschappelijk onderzoek en nieuwe ideeën; wetenschappelijk onderzoek en de grote maatschappelijke thema's (klimaat, gezondheid, voeding); wetenschap en fraude; de overload aan wetenschappelijk onderzoek en hoe ermee om te gaan; het zoeken naar manierom om 'correcte' wetenschappelijke kennis terug te vinden via het internet, slow science en big science, ... Aan de hand van enkele case-studies worden deze topics uitgewerkt, bijvoorbeeld het klimaatdebat.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, hand-outs
Bijkomende info

Er is geen handboek of syllabus, er wordt gewerkt met slides, hand-outs en aanbevolen literatuur. Auteurs die aan bod komen zijn: Funtowicz, Ravetz, Latour, Polanyi, Schumacher, Saltelli, Toulmin, Weber.

Leerresultaten

Algemene competenties

Inzicht leren verwerven in de processen van kennisgebruik en kennisproductie, deze kunnen plaatsen in hun historische context, en hierover kritisch reflecteren vanuit de eigen opleiding.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen is mondeling, er zijn geen afzonderlijke taken.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme