6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021479ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
In dit opleidingsonderdeel onderzoeken we ongelijkheden in de onderwijscontext en hoe dit verschilt voor specifieke, maatschappelijke groepen (zoals etnische groepen, LGBTQIA+, studenten uit kansarme gezinnen en met een beperking). Door het bespreken van verschillende auteurs, theoretische kaders en concepten, krijgen we inzicht in de mechanismen op macro-, meso- en microniveau die bijdragen tot deze
ongelijkheden. We analyseren kritisch verschillende pistes die deze ongelijkheden zouden kunnen verhelpen.
- Gastsprekers kunnen worden uitgenodigd.
- Voor meer informatie over de concrete organisatie van dit opleidingsonderdeel: zie Canvas.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel, studenten:
- Hebben kennis van de bestaande onderwijsongelijkheid voor bepaalde maatschappelijke groepen
- Kunnen mechanismen identificeren die deze verschillende onderwijsomstandigheden creëren
- Kunnen kritisch analyseren met welke moeilijkheden een individu met een specifieke achtergrond kan ondervinden gezien de kenmerken van de onderwijscontext
- Zijn in staat om op een kritische en beredeneerde manier de theoretische kaders en concepten die in de lessen zijn besproken toe te passen op een praktijksituatie of casus
- Kan de (dis)voordelen van verschillende mogelijkheden voor inclusie identificeren en bespreken
in de onderwijscontext
- Kan zelfstandig en in groep werken aan een literatuur- en praktijkonderzoek over een actueel diversiteitsthema. Studenten kunnen verslag uitbrengen van dit onderzoek in zowel mondelinge als schriftelijke vorm.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 65% van het eindcijfer
HOC Groepswerk bepaalt 35% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen (met standaard
setting) en één of meer open vragen. De puntenverdeling zal worden meegedeeld in de lopen van het semester en op het examenblad. Van de studenten wordt verwacht dat zij het verplichte studiemateriaal grondig verwerken en er expliciet naar verwijzen in de open vragen van hun schriftelijk examen.
Deelname aan beide onderdelen (groepsopdracht en examen) zijn vereist om voor dit opleidingsonderdeel te slagen. Afwezigheid bij een verplicht onderdeel van de evaluatie leidt
tot een afwezigheid als resultaat.
Een herexamen in de tweede zittijd is mogelijk voor het schriftelijk
examen. Een herexamen in de tweede zittijd van de groepsopdracht is niet mogelijk. Het gedeeltelijke resultaat voor deze opdracht wordt overgeheveld naar de tweede examenperiode.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen