6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021479ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
In dit opleidingsonderdeel onderzoeken we ongelijkheden in de onderwijscontext en hoe dit verschilt voor specifieke, maatschappelijke groepen (zoals etnische groepen, LGBTQIA+, studenten uit kansarme gezinnen en met een beperking). Het geeft een inleiding in de begrippen diversiteit en inclusie en wat dat betekent in de brede educatieve sector. Het geeft inzicht in de reikwijdte en impact van verschillen in een verscheidenheid aan contexten. Door het bespreken van verschillende auteurs, theoretische kaders en concepten, krijgen we inzicht in de mechanismen op macro-, meso- en microniveau die bijdragen tot deze ongelijkheden en manieren om ermee aan de slag te gaan. We analyseren kritisch verschillende pistes die deze ongelijkheden zouden kunnen verhelpen en hoe daar in educatieve contexten mee kan worden omgegaan.
Voor dit opleidingsonderdeel wordt een open basishouding verwacht alsook kritische ingesteldheid en onderzoeksvaardigheden.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel, studenten:
- Hebben kennis van de bestaande onderwijsongelijkheid voor bepaalde maatschappelijke groepen
- Kunnen mechanismen identificeren die deze verschillende onderwijsomstandigheden creëren
- Kunnen kritisch analyseren met welke moeilijkheden een individu met een specifieke achtergrond kan ondervinden gezien de kenmerken van de onderwijscontext
- Zijn in staat om op een kritische en beredeneerde manier de theoretische kaders en concepten die in de lessen zijn besproken toe te passen op een praktijksituatie of casus
- Kan de (nadelen en) voordelen van verschillende mogelijkheden voor inclusie identificeren en bespreken in de educatieve context
- Kan zelfstandig en in groep werken aan een literatuur- en praktijkonderzoek over een actueel diversiteitsthema. Studenten kunnen verslag uitbrengen van dit onderzoek in zowel mondelinge als schriftelijke vorm.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 65% van het eindcijfer
HOC Groepswerk bepaalt 35% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen.
Verdere informatie en exameninstructies zullen tijdig op Canvas gecommuniceerd worden.
Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Als je een onvoldoende hebt voor één van de onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen.
Een herexamen in de tweede sessie is mogelijk voor het schriftelijk examen.
Een herexamen in de tweede sessie van de groepsopdracht volgt de volgende richtlijnen:
1. Deelname aan eerste zitting maar gezakt:
De tweede zittingsperiode bestaat uit een individuele opdracht. Deze gaat uit van de groepsopdracht die behandeld werd in de groep waarvan de student lid was (tijdens het semester). De quotering van de tweede zitting gebeurt op basis van de bijdrage/aanvulling (andere invalshoek, andere methodologie, ...) die de student levert aan wat reeds is uitgewerkt (in de vorm van een paper). Naast de paper dient de student ook een korte individuele mondelinge toelichting te geven op de paper en specifiek zijn/haar bijdrage.
2. Voor studenten die niet hebben deelgenomen aan de eerste sessie zal de groepsopdracht worden vervangen door een alternatieve opdracht.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in gender en diversiteit: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in het basisonderwijs: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject