6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021479ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Valérie Marie Thomas (titularis)
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
120 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel onderzoeken we ongelijkheden in de onderwijscontext en hoe dit verschilt voor specifieke, maatschappelijke groepen (zoals etnische groepen, LGBTQIA+, studenten uit kansarme gezinnen en met een beperking). Het geeft een inleiding in de begrippen diversiteit en inclusie en wat dat betekent in de brede educatieve sector. Het geeft inzicht in de reikwijdte en impact van verschillen in een verscheidenheid aan contexten. Door het bespreken van verschillende auteurs, theoretische kaders en concepten, krijgen we inzicht in de mechanismen op macro-, meso- en microniveau die bijdragen tot deze ongelijkheden en manieren om ermee aan de slag te gaan. We analyseren kritisch verschillende pistes die deze ongelijkheden zouden kunnen verhelpen en hoe daar in educatieve contexten mee kan worden omgegaan. 

Voor dit opleidingsonderdeel wordt een open basishouding verwacht alsook kritische ingesteldheid en onderzoeksvaardigheden.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoints beschikbaar op Canvas, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader beschikbaar op Canvas, Canvas
Bijkomende info

- Gastsprekers kunnen worden uitgenodigd. 
- Voor meer informatie over de concrete organisatie van dit opleidingsonderdeel: zie Canvas. 

Leerresultaten

Algemene competenties

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel, studenten: 
- Hebben kennis van de bestaande onderwijsongelijkheid voor bepaalde maatschappelijke groepen
- Kunnen mechanismen identificeren die deze verschillende onderwijsomstandigheden creëren
- Kunnen kritisch analyseren met welke moeilijkheden een individu met een specifieke achtergrond kan ondervinden gezien de kenmerken van de onderwijscontext
- Zijn in staat om op een kritische en beredeneerde manier de theoretische kaders en concepten die in de lessen zijn besproken toe te passen op een praktijksituatie of casus
- Kan de (dis)voordelen van verschillende mogelijkheden voor inclusie identificeren en bespreken in de educatieve context
- Kan zelfstandig en in groep werken aan een literatuur- en praktijkonderzoek over een actueel diversiteitsthema. Studenten kunnen verslag uitbrengen van dit onderzoek in zowel mondelinge als schriftelijke vorm.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 65% van het eindcijfer

HOC Groepswerk bepaalt 35% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 65 en aldus 65% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Meerkeuzevragen en open vragen

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepsopdracht met een wegingsfactor 35 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondelinge presentatie en peer assessment

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen. De puntentelling zal in de loop van het semester en op het examenformulier worden meegedeeld.

Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Als je een onvoldoende hebt voor één van de onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen.  

Een herexamen in de tweede sessie is mogelijk voor het schriftelijk examen.

Een herexamen in de tweede sessie van de groepsopdracht volgt de volgende richtlijnen:

1. Deelname aan eerste zitting maar gezakt:

De tweede zittingsperiode bestaat uit een individuele opdracht. Deze gaat uit van de groepsopdracht die behandeld werd in de groep waarvan de student lid was (tijdens het semester). De quotering van de tweede zitting gebeurt op basis van de bijdrage/aanvulling (andere invalshoek, andere methodologie, ...) die de student levert aan wat reeds is uitgewerkt (in de vorm van een paper). Naast de paper dient de student ook een korte individuele mondelinge toelichting te geven op de paper en specifiek zijn/haar bijdrage.

2. Voor studenten die niet hebben deelgenomen aan de eerste sessie zal de groepsopdracht worden vervangen door een alternatieve opdracht.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in gender en diversiteit: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject