6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021504BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom (titularis)
Hebe Schaillée
Tessa Commers
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Lecture
Inhoud

In dit vak staan jongeren in maatschappelijke kwetsbare positie in een grootstedelijke context centraal. Het accent ligt hierbij op de betekenis van vrijetijdsparticipatie voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Bijzondere aandacht zal daarbij uitgaan naar de relatie tussen sport en sociale inclusie. Sport wordt immers in toenemende mate gebruikt als middel om maatschappelijke doelstellingen te helpen realiseren. Steeds meer praktijken en interventies zetten sport dan ook in om tegemoet te komen aan behoeften van personen of groepen waarvoor de markt of de welvaartsstaat geen passende oplossingen bieden. Zo wordt sport onder meer gebruikt om de tewerkstellingskansen van kortgeschoolde jongeren te vergroten, de sociale re-integratie van gedetineerden na hun invrijheidstelling te verbeteren of als een context waar mensen met een verschillende etnisch- en/of sociaal-culturele achtergrond elkaar kunnen ontmoeten. Lange tijd bleven heel wat van deze initiatieven onder de radar. Maar sinds enkele jaren wordt het aanwenden van sport om bredere maatschappelijke doelstellingen te realiseren steeds vaker op diverse beleidsniveaus (zowel lokaal als internationaal) actief ondersteund. Heel wat van deze initiatieven en praktijken richten zich daarbij in het bijzonder naar jongeren in maatschappelijke kwetsbare positie in een grootstedelijke context. Het is een groep die op verschillende domeinen problemen ondervindt welke een volwaardige maatschappelijke participatie in de weg staan.

Theorie:

Tijdens de theoretische inleidende lessen zal (1) het concept ‘sociale inclusie’ en ‘maatschappelijke kwetsbaarheid van jongeren’ worden besproken; (2) een kritisch overzicht worden gegeven van de verwachtingen die men stelt tov. de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren; (3) een analytisch kader worden aangereikt hoe men deze relatie kan evalueren; (4) inspirerende praktijken in binnen- en buitenland worden besproken en (5) voorbeelden worden gegeven van hoe de impact van sociale sportpraktijken kan gemeten worden.

Praktijk:

• Ontwikkelen van een impactplan, pilootstudie inclusief rapportage over de impact van een sociaal sociaal(sport) programma in Brussel/Vlaanderen

De opdracht wordt in groep uitgewerkt en bevat onderstaande deelopdrachten:  

• Deel A: Impactplan ontwikkelen met specifieke focus op het bepalen van een onderzoeksopzet (keuze evaluatiemethode, dataverzamelingstechnieken, indicatoren…)

• Deel B: Pilootstudie bestaande uit dataverzameling inclusief analyse en sense-making

• Deel C: Rapportage met betrekking tot de impact van een sociaal(sport) programma 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

niet van toepassing

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student kan het concept sociale inclusie bespreken en kaderen binnen maatschappelijke kwetsbaarheid van jongeren
  • De student kan de verwachtingen die men stelt tov. de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren kritisch bespreken
  • De student heeft inzicht in het analytisch kader om de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren te evalueren
  • De student kan een concreet meetplan uitwerken en uitvoeren voor het meten van de impact van een specifieke sociale sportorganisatie
  • De student kan op een professionele manier dit plan presenteren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • groepswerk presentatie vragen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatie organisatie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Tussentijdse evaluatie

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • peer assessment met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

Het groepswerk, de presentatie en de vragen - van het onderwijsteam en medestudenten - gelinkt aan het groepswerk op de dag van het examen bepaalt 50% van het eindcijfer. 

De evaluatie door de betrokken organisatie (o.b.v. een evaluatierubric met aandacht voor product en proces) heeft een wegingsfactor van 25 en bepaalt aldus 25% van het totale eindcijfer. 

De evaluatie van medestudenten binnen de eigen werkgroep (via peer assessment in canvas) heeft een wegingsfactor van 25 en bepaalt aldus 25% van het totale eindcijfer. 

Aanvullende info  

De totaalscore van de student in de werkgroep is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie.

De student moet hebben deelgenomen aan alle onderdelen van het examen – zo niet krijgt deze een ‘afwezig’ op het puntenblad.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek