6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021504BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom (titularis)
Hebe Schaillée
Tessa Commers
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
Inhoud

In dit vak staan jongeren in maatschappelijke kwetsbare positie in een grootstedelijke context centraal. Het accent ligt hierbij op de betekenis van vrijetijdsparticipatie voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Bijzondere aandacht zal daarbij uitgaan naar de relatie tussen sport en sociale inclusie.

Tijdens de theoretische inleidende lessen zal (1) het concept ‘sociale inclusie’ en ‘maatschappelijke kwetsbaarheid van jongeren’ worden besproken; (2) een kritisch overzicht worden gegeven van de verwachtingen die men stelt tov. de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren; (3) een analytisch kader worden aangereikt hoe men deze relatie kan evalueren; (4) inspirerende praktijken in binnen- en buitenland worden besproken en (5) voorbeelden worden gegeven van hoe de impact van sociale sportpraktijken kan gemeten worden.

Voor de praktijkopdracht wordt er nauw samengewerkt met organisaties die sport inzetten om maatschappelijke doelstellingen te realiseren. De studenten zullen hierbij werken aan de volgende deelopdrachten: (1) het ontwikkelen van een meetplan (die de organisatie in staat moet stellen om een procesevaluatie of effectevaluatie uit te voeren), (2) het opzetten van een pilootstudie (bestaande uit een gedeeltelijke uitvoering van het ontwikkelde meetplan) en (3) het uitwerken van een communicatiestrategie (met aandacht voor de doelgroep, de specifieke boodschap (vb. verantwoorden en communiceren of begrijpen en leren), de vorm en  de communicatiekanalen). Voor deze deelopdrachten gaan studenten in groep aan de slag en staat het toepassen van de theoretische inzichten in het gebruik maken van een analytisch kader om de impact van sociale sportpraktijken te evalueren centraal.

Bijkomende info

Niet van toepassing

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student kan het concept sociale inclusie bespreken en kaderen binnen maatschappelijke kwetsbaarheid van jongeren
  • De student kan de verwachtingen die men stelt tov. de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren kritisch bespreken
  • De student heeft inzicht in het analytisch kader om de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren te evalueren
  • De student kan een concreet meetplan uitwerken en uitvoeren voor het meten van de impact van een specifieke sociale sportorganisatie
  • De student kan op een professionele manier dit plan presenteren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Groepswerk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdracht met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Onderstaande zaken zullen de individuele score mee bepalen: 

- Evaluatie door het onderwijsteam op basis van een evaluatiematrix met indicatoren voor de drie deelopdrachten (meetplan, pilootstudie, communicatiestrategie). Het onderwijsteam zal hierbij focussen op het ingediende werk. Deze productevaluatie van het onderwijsteam bepaalt 50 % van het eindcijfer.

- Punt voor de finale groepspresentatie en verdediging van de groepsleden op de vragen die voorgelegd worden vanuit het onderwijsteam, medestudenten of de betrokken praktijkorganisaties. Er wordt voor dit onderdeel een score voorzien per groep. Dit onderdeel van de evaluatie bepaalt 20 % van het eindcijfer.  

- Evaluatie door de betrokken praktijkorganisatie op basis van een evaluatiematrix met indicatoren voor de drie deelopdrachten (meetplan, pilootstudie, communicatiestrategie) en voor het co-creatief proces. Deze product- en procesevaluatie door de betrokken praktijkorganisatie bepaalt 30 % van het eindcijfer.

- Correctie van het individuele cijfer door een peer-evaluatie via CANVAS. Het individuele cijfer wordt gecorrigeerd door middel van een individuele wegingsfactor en bepaalt 30% van de eindscore. De totale score van de student is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Bij het te laat invullen van de peer-evaluatie zal er een aangepaste individuele wegingsfactor toegepast worden. 

 

De student moet deelgenomen hebben aan alle opdrachten - met name de drie deelopdrachten, de finale presentatie inclusief Q&A en de peer-evaluatie - voor de beoordeling. Zo niet, krijgt deze een ’afwezig’ op het puntenblad.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek