3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021512ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Liesbeth De Donder (titularis)
Dorien Brosens
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Studenten worden begeleid bij het proces van de thesis op vlak van

• Gerichte literatuurstudie: literatuur zoeken, analyseren en wetenschappelijk schrijven

• Dataverzameling: kwantitatief en kwalitatief

• Data-analyse

• Rapportering

• Formuleren discussie en conclusie

 

Dit gebeurt aan de hand van thematische en methodologische lezingen en workshops waarbij studenten deelnemen ifv het eigen onderzoek. Deze sessies worden verzorgd door enerzijds ervaren onderzoekers die vanuit hun praktijkervaring antwoorden kunnen formuleren op concrete vragen waar studenten mee geconfronteerd worden in de loop van het onderzoeksproces, en anderzijds door de studenten zelf die zich specialiseren in één onderdeel van het onderzoek (vb. onderzoeksvragen, MaxQDA, abstract schrijven, ...) en daarin hun mede-studenten trainen en ondersteunen. Daarnaast wordt er in de workshops ook aandacht besteed aan het uitwisselen van ervaringen en verschillende leer- en onderzoeksstrategieën.

Bijkomende info

Slides en achtergrondinformatie worden ter beschikking gesteld op het leerplatform.

Leerresultaten

Algemene competenties

·      PROCES

o  De student kan het thesisprocesvan medestudenten kritisch monitoren, evalueren en bijsturen.

o  De student kan zijn eigen thesisproceskritisch monitoren, evalueren en

o  bijsturen.

·      PRODUCT

o  De student kan de thesisonderdelenvan medestudenten kritisch beoordelen en tips formuleren voor bijsturing en verbetering.

o  De student kan zijn thesisonderdelenkritisch beoordelen en zijn thesis bijsturen en verbeteren.

·      De student verhoogt zijn onderzoekscompetenties.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 30% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Lezingen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Workshops met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkbezoek + one-pager met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie
  1. Permanente evaluatie: aanwezigheid op lezingen (30%)
  2. Permanent evaluatie: workshops (50%)
  3. Praktijkbezoek + one pager (20%)

 

Conform het Onderwijs en Examenreglement 2019-2020 ‘Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een afwezigheid als resultaatcode’. 

 

De deelresultaat van de afzonderlijke opdrachten wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. De student die de één van de opdrachten toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk op 10 juli.

De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek