32 ECTS credits
960 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021531FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Neen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Huisartsgeneeskunde en Chronische Zorg
Onderwijsteam
Johan Vansintejan (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
960 contacturen Self study
Inhoud

De student is een half jaar werkzaam in een huisarts-opleidingspraktijk en voert dagelijks huisartsgeneeskundige praktijkhandelingen uit onder supervisie van een erkende huisarts-praktijkopleider en in samenwerking met de andere praktijkmedewerkers. De student houdt een persoonlijk e-portfolio bij waarin hij/zij zijn/haar leer- en praktijkactiviteiten documenteert en wetenschappelijk uitdiept aan de hand van bvb casussen, presentaties, zelfanalyses,...

Daarnaast is de student ook een half jaar werkzaam op een ziekenhuisdienst en voert dagelijks diverse handelingen uit onder supervisie van een erkende ziekenhuisopleider en in samenwerking met de andere medewerkers op de ziekenhuisdienst, waarbij de focus ligt op het uitdiepen van huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, met aandacht voor de complementariteit van eerste en tweede lijn. De student houdt een persoonlijk e-portfolio bij waarin hij/zij zijn/haar leer- en praktijkactiviteiten documenteert en wetenschappelijk uitdiept aan de hand van b.v. casussen, presentaties, zelfanalyses,…

Stage bij een ziekenhuisopleider:

  • de leeragenda en de leeractiviteiten worden vooraf bepaald door de haio in overleg met de ziekenhuisopleider(s).
  • de student dient steeds de focus te leggen op het uitdiepen van huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, met aandacht voor de complementariteit van eerste en tweede lijn, de transmurale samenwerking en met respect voor de setting waarin de student werkt.

Stage bij een huisarts-praktijkopleider:

  • de leeragenda en de leeractiviteiten worden vooraf bepaald door de haio in overleg met de huisarts-praktijkopleider(s).
  • de haio krijgt de kans om in toenemende mate zelfstandig te werken en complexere ziektebeelden op te volgen.

Centraal staat de diepgaande integratie en toepassing van de opgedane theoretische kennis en inzichten in het eigen handelingskader, zowel in een huisartsensetting als in een ziekenhuissetting

 

Bijkomende info

De student heeft verder volgend studiemateriaal ter beschikking:

- de persoonlijke leeragenda,

- informatiebrochures, handleidingen, website...,

- artikels en literatuur, via abonnement op de Cebam Digital Library for Health

- leerinhouden beschikbaar op het online leerplatform

De student houdt een persoonlijk e-portfolio bij waarin hij/zij zijn/haar leer- en praktijkactiviteiten documenteert en wetenschappelijk uitdiept aan de hand van b.v. casussen, presentaties, zelfanalyses, …

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het succesvol doorlopen van dit opleidingsonderdeel kan de student, voortbouwend op de kennis en vaardigheden verworven tijdens het OPO Praktijkstages I (fase 1), complexere taken in de dagelijkse klinische praktijk uitvoeren, en complexere diagnostische en therapeutische keuzes maken op basis van de achterliggende theoretische kaders.

De kennis, vaardigheden en attitudes die de huisartsen in opleiding leren tijdens de verschillende deelstages (zie inhoud) zullen individueel verschillend zijn, omdat ze aangepast zullen zijn aan de lacunes en specifieke interesses van elke haio.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie zonder ex met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Permanente evaluatie: self assessment, portfolio, procesevaluatie

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 onderdelen: globale evaluatie van de student door de huisarts-praktijkopleider/ziekenhuisopleider en de stagecoördinator op basis van en gedocumenteerd in het portfolio:

  • evaluatie door de huisarts-praktijkopleider/ziekenhuisopleider (telt mee voor 70% van het eindresultaat) op basis van:
    • evaluatie door de huisarts-praktijkopleider (telt mee voor 50% van het deelresultaat):
      • Procesevaluatie
        • Directe observatie van 3 videoconsultaties gevoerd door de student, beoordeeld aan de hand van een gestructureerd score- en feedbackformulier;
        • 3-maandelijkse voortgangsgesprekken tussen praktijkopleider en student;
        • casusgebaseerde leergesprekken (volgens CanMEDS-rollen) tussen praktijkopleider en student.
      • self-assessment/peer assessment:
        • reflectie van de student over elk van de 3 videoconsultaties beoordeeld door de praktijkopleider;
        • feedback van collega’s en medewerkers in de opleidingspraktijk over het functioneren van de student.
    • evaluatie door de ziekenhuisopleider (telt mee voor 50% van het deelresultaat):
      • Procesevaluatie:
        • directe observatie van 2 (video)consultaties gevoerd door de student, beoordeeld aan de hand van een gestructureerd score- en feedbackformulier;
        • 3-maandelijkse voortgangsgesprekken tussen praktijkopleider en student;
        • casusgebaseerde leergesprekken (volgens CanMEDS-rollen) tussen praktijkopleider en student.
      • self-assessment/peer assessment:
        • reflectie van de student over elk van de 2 videoconsultaties beoordeeld door de praktijkopleider;
        • feedback van collega’s en medewerkers in de opleidingspraktijk over het functioneren van de student.
  • evaluatie (procesevaluatie) door de stagecoördinator (telt mee voor 30% van het eindresultaat) op basis van:
    • twee voortgangsgesprekken per academiejaar tussen stagecoördinator en student waarop alle in het e-portfolio opgeladen materiaal over de stages wordt besproken;
    • een jaarlijks overleg tussen de huisarts-praktijkopleider/ziekenhuisopleider en de stagecoördinator m.b.t. het functioneren en de vorderingen van de student in de praktijk
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de huisartsgeneeskunde: Standaard traject mnm huis 3j