8 ECTS credits
240 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021533FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
In deze opleidingsleeractiviteit leer je op een geïntegreerde manier de theoretische kaders m.b.t. de hoger genoemde clustertopics (gendergerelateerde zorg, chronische zorg, spoedeisende zorg, korte episode zorg, praktijkmanagement, preventie, palliatieve zorg, zorg voor het kind, zorg voor de oudere patiënt, zorg voor psychische klachten en voor SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde klachten) op een geïntegreerde manier toe te passen, waarbij voldoende aandacht besteed wordt aan volgende transversale thema’s:
Plenaire, interactieve lesmomenten tijdens dewelke theoretische kaders m.b.t. de hoger genoemde klinisch-medische topics worden besproken en toegepast. Deze contactmomenten focussen maximaal op de toepassing van kennis in de dagelijkse praktijk van de huisarts. Tijdens de contactmomenten worden de studenten aangemoedigd om eigen leernoden verder te ontdekken en uit te diepen aan de hand van diverse formatieve evaluaties (opdrachten, medewerking tijdens de lesmomenten, take home,...).
Combinatie van zelfstudie, hoorcolleges, interactieve sessies en groeps/individuele opdrachten. De verwachte leeractiviteiten worden beschreven in een online leeromgeving.
Tijdens de plenaire, interactieve lesmomenten worden theoretische kaders m.b.t. de hoger genoemde klinisch-medische topics (zie leerresultaten) besproken en toegepast. Deze contactmomenten focussen maximaal op de toepassing van kennis in de dagelijkse praktijk van de huisarts. Tijdens de contactmomenten worden de studenten aangemoedigd om hun eigen leernoden verder te ontdekken en uit te diepen aan de hand van diverse formatieve evaluaties (opdrachten, medewerking tijdens de lesmomenten, take home,...).
Het studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via een online leeromgeving en is verplicht.
In dit opleidingsonderdeel verdiept de student de in jaar 1 aangeleerde theoretische kaders verder uit. Hierbij worden de clustertopics (gendergerelateerde zorg, chronische zorg, spoedeisende zorg, korte episode zorg, praktijkmanagement, preventie, palliatieve zorg, zorg voor het kind, zorg voor de oudere patiënt, zorg voor psychische klachten en voor SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde klachten) op een geïntegreerde manier aangeboden, met aandacht voor volgende transversale thema's:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De student neemt in de opleidingspraktijk (huisartspraktijk en ziekenhuisdienst) 5 door hem/haar gevoerde consultaties op via video. De stagecoördinator beoordeelt de video-opnames aan de hand van een gestructureerd score- en feedbackformulier, onder supervisie van docenten van de universitaire centra huisartsgeneeskunde.
Er geldt een verplichte aanwezigheid van 80% tijdens de contactmomenten. Het niet voldoen aan deze vereiste betekent dat hij/zij geen videoconsultaties mag opladen. Het niet of niet tijdig opladen van videoconsultaties betekent dat de student 0/20 behaalt voor dit opleidingsonderdeel. De deadline voor het opladen van de videoconsultaties wordt gecommuniceerd via de kanalen van het ICHO.
Indien men de eerste maal niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel, dient de student 5 videoconsultatie op te nemen en hier een bijkomende persoonlijke reflectie op te maken. Deze opdracht wordt beoordeeld door de academische staf.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de huisartsgeneeskunde: Standaard traject mnm huis 3j