3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021569ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Kobe Boussauw (titularis)
Onderdelen en contacturen
21 contacturen Hoorcollege
27 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel Mobiliteitsplanning maakt de studenten vertrouwd met het integreren van de verkeerskundige problematiek in de ruimtelijke planning en het ruimtelijk ontwerp, alsook met de discipline van de mobiliteitsplanning.

Het opleidingsonderdeel wordt georganiseerd rond vijf pijlers: mobiliteitsbeleid, externe effecten, actieve vervoersmodi en ontwerp van de openbare ruimte, openbaar vervoer, en verkeersonderzoek. Binnen deze afbakening worden diverse aspecten van de verkeerskundige praktijk behandeld, waaronder infrastructuurontwerp, verplaatsingsonderzoek, doorstroming, verkeerscirculatie, verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit, verkeersleefbaarheid, parkeren, openbaar vervoer, fietsen, en (gemeentelijke) mobiliteitsplanning. Het gros van de colleges wordt gegeven door gastsprekers die elk expert zijn binnen een specifiek deeldomein van de mobiliteitsplanning.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Er wordt een reader ter beschikking gesteld
Bijkomende info

Er wordt een reader ter beschikking gesteld. De reader bestaat uit boekhoofdstukken en wetenschappelijke artikels, en vormt samen met de ter beschikking gestelde slides het cursusmateriaal.

Leerresultaten

Algemene competenties

• De studenten kunnen de eisen die vanuit de invalshoeken verkeer en mobiliteit aan een ruimtelijk plan of ruimtelijke ontwerp gesteld worden correct inschatten
• De studenten zijn vertrouwd met de instrumenten die in de praktijk van het verkeerskundig ontwerp en de mobiliteitsplanning worden ingezet
• De studenten zijn vertrouwd met het beleidskader en de verschillende beleidsniveaus verantwoordelijk voor mobiliteitsplanning
• De studenten zijn vertrouwd met het concept duurzame mobiliteit en kunnen hierover kritisch reflecteren
• De studenten zijn in staat om de externe effecten van mobiliteit in te schatten, te formuleren en te duiden binnen de maatschappelijke en stedelijke context
• De studenten kunnen een verkeerskundig ontwerp lezen, interpreteren en kritisch benaderen naar gevolgen voor mens en omgeving
• De studenten hebben inzicht in de opbouw en logica van mobiliteitsnetwerken
• De studenten hebben kennis van de meest courante onderzoekstechnieken in de mobiliteitsplanning

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen andere met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie bestaat uit twee onderdelen.
1. Van de studenten wordt verwacht dat ze, op basis van de inhoud van de colleges, kritisch reflecteren over een specifieke case (zoals de herinrichting van een straat of openbare ruimte, een verkeerscirculatieplan, een parkeerbeleidsplan, de (her)ontwikkeling van verkeerskundige infrastructuur ...). Het zelf uitvoeren van een verkeersonderzoek is hier een noodzakelijk onderdeel van. De resultaten van de analyse en reflectie wordt aan het eind van de lessenreeks in de vorm van een paper (ong. 5000 woorden) en via een mondelinge presentatie toegelicht.
2. De studenten schrijven drie ‘one page notes’, gelinkt aan de inhoud van de lesblokken over actieve vervoersmodi en ontwerp van de openbare ruimte, openbaar vervoer, en externe effecten. De one page notes worden ingediend uiterlijk twee weken na de respectievelijke lesblokken.

Weging verschillende onderdelen voor eindtotaal:
Paper: 50%
Presentatie: 20%
One page notes: telkens 10%

Deelcijfers voor de one page notes worden, indien de student minstens de helft van de punten behaalt (voor dit onderdeel), overgedragen naar de tweede zittijd. Afstand doen van deelcijfers is niet mogelijk.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Urban Studies: Standard track (enkel aangeboden in het Engels)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 1 (Bachelor via SCH of VRB)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 2 (Master op dossier)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 3 (Bachelor of Master rechtstr)
Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica: elektromechanica met profiel duurzame energie