6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021598DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Sara De Gieter (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
4 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

In dit studiedeel gaan we in op alle aspecten van psychosociaal welzijn op het werk. Allerlei psychosociale risico’s verbonden aan de arbeidsinhoud, arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden en arbeidsorganisatie kunnen een invloed hebben op het functioneren en welzijn van werknemers. De voorbije jaren kreeg psychosociaal welzijn dan ook een prominente plaats in de wetgeving betreffende welzijn op het werk. Er zijn heel wat partijen betrokken bij de uitvoering van deze wetgeving (vb. preventie-adviseur psychosociale aspecten, vertrouwenspersoon, HRM, CPBW, …). Werkgevers dienen een aantal verplichtingen na te leven (vb. risiso-analyse, preventiebeleid) en worden hier waar nodig in ondersteund door externe diensten voor preventie en bescherming op het werk.

In dit studiedeel gaan we zowel in op de theoretische basis van welzijn en stress op het werk, het wetgevend kader, het identificeren van risicofactoren op het werk, de verplichtingen van de diverse partijen, het uitwerken van een preventiebeleid, en besteden we ook aandacht aan cases uit het werkveld. De studenten maken in het kader van de opdracht die bij dit vak hoort ook kennis met en evalueren de aanpak rond een onderdel van psychosociaal welzijn van één organisatie naar keuze.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de docent
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van gastdocenten
Cursustekst (Vereist) : Lesnota's van de student
Cursustekst (Vereist) : Bijkomend studiemateriaal aangeleverd door de docent
Handboek (Vereist) : De psychologie van arbeid en gezondheid, W. Schaufeli - A. Bakker, 4de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036824941, 2020
Bijkomende info
  • Hoorcollege’s
  • Gastcolleges door experten uit het werkveld
  • Praktijkcase's + plenaire oefeningen
Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van dit studiedeel kan/heeft de student:

  • psychosociale risico’s definiëren, theoretisch kaderen en herkennen
  • inzicht in de gevolgen van psychosociale belasting en hoe deze te vermijden
  • kennis van het wetgevend kader rond psychosociaal welzijn op het werk
  • inzicht in de verantwoordelijkheden van de partijen die betrokken zijn bij psychosociaal welzijn op het werk
  • suggesties doen om een preventiebeleid uit te werken

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

HOC Paper bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen met open vragen

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepstaak - Verslag met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepstaak: Schriftelijk verslag over een organisatiecase naar keuze

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Alle onderdelen moeten worden afgelegd, zoniet ‘afwezig’ op het volledige opleidingsonderdeel.
  • Voor de totstandkoming van de individuele quotering op de groepstaak zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
  • 2e zittijd: Bij een onvoldoende of afwezig voor dit opleidingsonderdeel in 1e zittijd, dienen in tweede zittijd die onderdelen opnieuw te worden afgelegd waarop de student in 1e zittijd een onvoldoende of afwezig behaalde. De taak wordt dan op individuele basis gemaakt en na overleg met de docent na de proclamatie van eerste zittijd. Er is dus geen peer-evaluatie in 2e zittijd. De taak dient ten laatste ingediend te worden op de eerste maandag van de 2e zittijd en dit voor 12u.
  • Vrijstellingen voor onderdelen waarvoor een voldoende werd behaald het vorige academiejaar, kunnen bekomen worden na aanvraag bij de docent binnen de eerste 2 weken na het eerste lesmoment.
  • Van de voorwaarde om de taak in groep af te werken, kan slechts in uitzonderlijke omstandigheden worden afgeweken en enkel na goedgekeurde motivatie aangebracht tijdens de eerste lesbijeenkomst of binnen de 2 weken volgende op deze lesbijeenkomst.
  • Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor taak: Generatieve AI kan op elke manier gebruikt worden voor de taak. Alle gebruik van generatieve AI moet op een correcte manier gerefereerd worden (zie APA7 richtlijnen).
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)