3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021605DNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Birgit Van Puymbroeck (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
6 contacturen Practical exercises
28 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus ondersteunt studenten bij de ontwikkeling van hun masterproef. Het biedt hulpmiddelen voor het uitvoeren van letterkundig onderzoek en de gelegenheid om het eigen onderzoeksonderwerp en onderzoeksproces te bespreken met medestudenten, docenten en onderzoekers. In tegenstelling tot de vakken onderzoeksmethodologie in de bachelor, ligt de nadruk meer op autonomie en zelfreflectie. Studenten krijgen inzicht in hoe onderzoek in de literatuurwetenschap tot stand komt en worden gestimuleerd om een persoonlijke visie op een gekozen onderwerp te ontwikkelen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Vademecum onderzoeksmethodologie, PowerPoint presentaties, videos, reglementen, informatieve documenten en evaluatieformulieren., Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Literary Theory and Criticism, An Introduction, Stevens, A. H., 2de, Broadview Press, 9781554815371, 2015
Handboek (Aanbevolen) : They Say / I Say, The Moves That Matter in Academic Writing, Graff G. and Birkenstein, 4de, Norton, New York, 9780393631678, 2018
Bijkomende info

Hoorcolleges, praktische workshops, schriftelijke en mondelinge taken met klassikale, peer- of zelfevaluatie, aangevuld met individuele feedback van de promotor.

Leerresultaten

Algemeen competeties

  • De student kan een onderzoeksontwerp uitwerken tot een of meerdere concrete onderzoeksvragen. De student kent het verschil tussen een onderzoeksonderwerp, onderzoeksvraag en hypothese.
  • De student is in staat om relevante bronnen te vinden in wetenschappelijke databanken, gespecialiseerde bibliotheken en archieven (afhankelijk van het type onderzoek). De student kan gerichte zoekopdrachten uitvoeren in functie van het eigen onderzoek en weet hoe correct te verwijzen naar wetenschappelijke bronnen.
  • De student kan op systematische wijze een literatuurstudie uitvoeren (status quaestionis) en is in staat om bevindingen helder te rapporteren. 
  • De student kan een passend theoretisch kader selecteren en een methode ontwikkelen die de student in staat stelt de onderzoeksvraag te onderzoeken. De student is op de hoogte van verschillende letterkundige benaderingen en methodologieën en kan kritisch reflecteren op de gemaakte methodologische keuzes.
  • De student is in staat om een eigen onderzoeksvoorstel uit te werken en kan hierover schriftelijk rapporteren (inclusief het juist vermelden van bronnen).
  • De student is in staat om een academische presentatie te geven. Hij/zij kan het eigen wetenschappelijk onderzoek beknopt en helder presenteren voor een breed publiek.
  • De student kent de richtlijnen m.b.t. plagiaat, datamanagement en wetenschappelijke integriteit en past deze op een strikte manier toe in alle opdrachten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ZELF presentatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ZELF paper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Onderzoeksvoorstel en bibliografie bepaalt 50% van het eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie
  • In geval van laattijdigheid met taken of ongewettigde afwezigheid behaalt de student nul als cijfer voor de desbetreffende taak of opdracht.
  • In geval van een onvoldoende voor het vak, moet de student de onderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd was opnieuw doen.
  • Voor alle studenten gelden dezelfde taken, deadlines en puntenverdeling.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)