3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 2021618ANW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Timothy Desmet (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
57 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus leidt de student in tot de discipline van marketing en marktonderzoek.
Twee luiken staan hierbij centraal:
Enerzijds wordt ingegaan op de geïntegreerde marketingmix, bestaande uit een toolkit van 4 P’s, om klantwaarde te leveren op een winstgevende en duurzame manier.
Anderzijds reiken we in deze cursus instrumenten en technieken aan om vaardigheden op vlak van marktonderzoek in de praktijk aan te scherpen.
Het theoretisch kader wat in de hoorcolleges geschept wordt vormt de basis van waaruit oefeningen gemaakt worden in de WPOs en waarop we illustraties zullen zien in de geplande gastlezingen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en aanvullend cursusmateriaal zoals ter beschikking gesteld, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Research Methods for Business, A skill-building approach, Sekaran, U. & Bougie, R., 8de, Wiley: UK, 9781119663706, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Marketing, De Essentie + MyLab NL toegangscode, Kotler & Armstrong, 14de, Pearson Benelux, 9789043036528, 2019
Bijkomende info

Slides van theorielessen, gastcolleges en praktijksessies worden op Canvas gepost (in zoverre de vertrouwelijkheid van de data gepresenteerd in de gastlezing het toestaat).
Voor werkstudenten wordt - zo mogelijk en onder voorbehoud -  met lesopnames van de hoorcolleges gewerkt, die online ter beschikking gesteld worden (na een eerste inleidend, klassikaal college; en ter afronding wordt een klassikaal responsiecollege voorzien).

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAG- EN WERKSTUDENTEN

HOC: 10 uur

  • hoorcolleges: 8 uur (4 uur + 2 uur)
  • gastspreker(s): 2 uur 

WPO: 8 uur

  • 4 WPO’s van 2u/WPO

ZELF: 57 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester, à rato van 3u per HOC: 12u (4 x 3u)
  • verwerken materie gezien in de gastles(sen): 4u 
  • voorbereiden deelname aan de WPO’s, à rato van 1u per WPO: 4u (4 x 1u)
  • verwerken materie gezien in de WPO’s, à rato van 2u per WPO: 8u (4 x 2u)
  • groepswerk taak 1: 8u
  • individueel werk taak 1: 4u
  • groepswerk taak 2: 8u
  • individueel werk taak 2: 4u
  • individueel werk taak 3: 5u
Leerresultaten

Leerresultaten

  • De rol en nut van marketing en marktonderzoek in de bedrijfspraktijk te begrijpen en het verband tussen de twee domeinen – marketing en marktonderzoek – te leggen
  • Concepten, modellen en jargon betreffende de geïntegreerde marketingmix te begrijpen en toe te passen om concrete marketingvragen en -problemen te analyseren en op te lossen
  • Op een wetenschappelijk onderbouwde manier de geïntegreerde marketingmix in de bedrijfsrealiteit te analyseren, teneinde de goede en slechte marketingelementen te identificeren
  • Vertrekkende vanuit een bepaalde marketingstrategie, zelf invulling te geven aan de marketingmix voor een merk/bedrijf
  • Een toegepast marktonderzoeksprobleem te analyseren en beargumenteerd te vertalen in een gepaste wetenschappelijke marktonderzoeksopzet
  • Een marktonderzoeksopzet van grote lijnen tot concrete implementatie-aanbevelingen te vertalen
  • Gegevens uit een marktonderzoek wetenschappelijk betrouwbaar te verwerken (al dan niet met softwarepakket SPSS), op zowel een beschrijvend niveau als het analytisch testen van hypotheses
  • Het interpreteren van outputs uit marktonderzoeksanalyses (al dan niet afkomstig van softwarepakket SPSS) door de nodige verbanden te leggen tussen de verschillende onderzoeksresultaten
  • Het onderzoeksprobleem oplossen door het formuleren van beleidsadvies op basis van geïnterpreteerde marktonderzoeksresultaten.

 

  • Understand the role and usefulness of marketing and market research in business practice and the relationship between the two domains - marketing and market research
  • Understand and apply concepts, models, and jargon regarding the integrated marketing mix to analyze and solve concrete marketing questions and problems
  • Analyze the integrated marketing mix in the business reality in a scientifically based manner to identify the good and bad marketing elements
  • To define the marketing mix for a brand/company based on a given marketing strategy
  • Analyze an applied market research problem and translate it into an appropriate scientific market research design
  • Translate a market research design from a general outline into concrete implementation recommendations
  • To process data from a market research project in a scientifically reliable manner (with or without SPSS software package), both on a descriptive level and for the analytical testing of hypotheses
  • Interpreting outputs from market research analyses (whether or not derived from software package SPSS) by making the necessary connections between the various research results
  • Solving the research problem by formulating policy advice based on interpreted market research results.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groeps- en individuele taken met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Group assignments and individual assignments

Aanvullende info mbt evaluatie
  • De beoordeling bestaat uit groepsopdrachten en individuele taken.
  • Mogelijkheid tot inroepen van peer evaluaties om de groepsscore op het WPO-gedeelte te differentiëren tot individuele scores.
  • Deelname aan elk van de groeps- en individuele opdrachten is verplicht.
  • Er worden tijdens de eerste zittijd geen alternatieve vervangopdrachten toegekend.
  • Niet naleven van de deadlines/afspraken geeft aanleiding tot een score van 0 op de betreffende opdracht.
  • Bijwonen van gastlezingen is verplicht in zoverre het lessenrooster dit toelaat.
  • Bonuspunten kunnen (vrijblijvend) verdiend worden door actief deel te nemen aan de hoorcolleges waar bonusvragen aan bod zullen gebracht worden enerzijds, en door deelname aan wetenschappelijke marketingonderzoeken aan de vakgroep BUSI - 'Marketing & Consumentengedrag' anderzijds.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1 (start 2223)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Master
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor