3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 2021618ANW voor werkstudenten in het 1e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Business
- Onderwijsteam
- Saar Bossuyt
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 10 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
57 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
Deze cursus leidt de student in tot de discipline van marketing en marktonderzoek.
Twee luiken staan hierbij centraal:
Enerzijds wordt ingegaan op de geïntegreerde marketingmix, bestaande uit een toolkit van 4 P’s, om klantwaarde te leveren op een winstgevende en duurzame manier.
Anderzijds reiken we in deze cursus instrumenten en technieken aan om vaardigheden op vlak van marktonderzoek in de praktijk aan te scherpen.
Het theoretisch kader wat in de hoorcolleges geschept wordt vormt de basis van waaruit oefeningen gemaakt worden in de WPOs en waarop we illustraties zullen zien in de geplande gastlezingen.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en aanvullend cursusmateriaal zoals ter beschikking gesteld, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Research Methods for Business, A skill-building approach, Sekaran, U. & Bougie, R., 8de, Wiley: UK, 9781119663706, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Marketing, De Essentie + MyLab NL toegangscode, Kotler & Armstrong, 15de, Pearson Benelux, 9789043040679, 2023
- Bijkomende info
Slides van theorielessen, gastcolleges en praktijksessies worden op Canvas gepost (in zoverre de vertrouwelijkheid van de data gepresenteerd in de gastlezing het toestaat).
Voor werkstudenten wordt - zo mogelijk en onder voorbehoud - met lesopnames van de hoorcolleges gewerkt, die online ter beschikking gesteld worden (na een eerste inleidend, klassikaal college; en ter afronding wordt een klassikaal responsiecollege voorzien).
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
DAG- EN WERKSTUDENTEN
HOC: 10 uur
- hoorcolleges: 8 uur (4 uur + 2 uur)
- gastspreker(s): 2 uur
WPO: 8 uur
ZELF: 57 uur
- cursus bijhouden tijdens het semester, à rato van 3u per HOC: 12u (4 x 3u)
- verwerken materie gezien in de gastles(sen): 4u
- voorbereiden deelname aan de WPO’s, à rato van 1u per WPO: 4u (4 x 1u)
- verwerken materie gezien in de WPO’s, à rato van 2u per WPO: 8u (4 x 2u)
- groepswerk taak 1: 8u
- individueel werk taak 1: 4u
- groepswerk taak 2: 8u
- individueel werk taak 2: 4u
- individueel werk taak 3: 5u
- Leerresultaten
-
Leerresultaten
- De rol en nut van marketing en marktonderzoek in de bedrijfspraktijk te begrijpen en het verband tussen de twee domeinen – marketing en marktonderzoek – te leggen
- Concepten, modellen en jargon betreffende de geïntegreerde marketingmix te begrijpen en toe te passen om concrete marketingvragen en -problemen te analyseren en op te lossen
- Op een wetenschappelijk onderbouwde manier de geïntegreerde marketingmix in de bedrijfsrealiteit te analyseren, teneinde de goede en slechte marketingelementen te identificeren
- Vertrekkende vanuit een bepaalde marketingstrategie, zelf invulling te geven aan de marketingmix voor een merk/bedrijf
- Een toegepast marktonderzoeksprobleem te analyseren en beargumenteerd te vertalen in een gepaste wetenschappelijke marktonderzoeksopzet
- Een marktonderzoeksopzet van grote lijnen tot concrete implementatie-aanbevelingen te vertalen
- Gegevens uit een marktonderzoek wetenschappelijk betrouwbaar te verwerken (al dan niet met softwarepakket SPSS), op zowel een beschrijvend niveau als het analytisch testen van hypotheses
- Het interpreteren van outputs uit marktonderzoeksanalyses (al dan niet afkomstig van softwarepakket SPSS) door de nodige verbanden te leggen tussen de verschillende onderzoeksresultaten
- Het onderzoeksprobleem oplossen door het formuleren van beleidsadvies op basis van geïnterpreteerde marktonderzoeksresultaten.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk Examen
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Open boek examen
- Aanvullende info mbt evaluatie
Niet van toepassing.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor bedrijfseconomie
Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Master
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor