5 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021626BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Deze cursus zal studenten introduceren in de fascinerende wereld van micro-organismen vanuit verschillende standpunten (moleculair, cellulair, biochemisch en ecologisch). De nadruk zal gelegd worden op i) de microbiële en virale diversiteit en hoe deze in verband staat met evolutie en ii) op de connectie tussen fysiologie en de ecologische context. Eerst zullen we microbiële celmorfologie bespreken, waarna de moleculaire structuur van de microbiële celenvelop en van inclusie- en oppervlaktestructuren ontrafeld wordt evenals de structuur van virussen. Vervolgens bespreken we microbiële groei vanuit een individueel en populatie-standpunt en leren we hoe groei beïnvloed wordt door omgevingsfactoren zoals temperatuur, pH en zuurstof. De oorsprong van het leven komt aan bod, net als de evolutie van micro-organismen, gevolgd door een inleiding in fylogenetica. Dit zal in verband gebracht worden met systematiek-methoden om micro-organismen te identificeren en klassificeren. Een groot deel van de cursus zal gewijd zijn aan concepten van microbieel metabolisme en het bespreken van energie-generatie (chemo-organotrofie, chemolithotrofie, (an-)aerobe respiratie, fermentatie, (an-)oxygene fotosynthese), stikstof- en koolstoffixatiestrategiën evenals gespecialiseerde microbiële metabolismen (methanotrofie, methanogenese, acetogenese, annamox). Voorbeelden die de metabolische en fysiologische diversiteit van micro-organismen illustreren zullen besproken worden in de context van hun habitats. Tot slot, zullen we de ecologische rol bekijken van micro-organismen door het bespreken van koolstof-, stikstof- en zwavel-nutriëntcycli. Doorheen de cursus zullen studenten vertrouwd gemaakt worden met microbiologische onderzoeksmethoden die verband houden met de verschillende onderwerpen van de cursus (bv. microscopie, fylogenetische analyse) en zullen ze bewust gemaakt worden van het belang van micro-organismen vanuit medisch, landbouwkundig en biotechnologisch standpunt. In het praktische luik van de cursus worden theoretische principes geïllustreerd en leren we praktische vaardigheden voor de isolatie, identificatie en manipulatie van micro-organismen.
Studenten dienen verplicht aanwezig te zijn bij de practica.
Studenten kunnen microbiologische begrippen definiëren.
Studenten kunnen moleculaire en cellulaire (sub-)structuren van micro-organismen beschrijven en schematisch weergeven.
Studenten kunnen microbiële metabolische processen omschrijven, energie- en redoxomzettingen aanduiden en verschillen en gelijkenissen benoemen tussen verschillende metabolische reactiewegen.
Studenten kunnen uitleggen op welke manier de fysiologie en het metabolisme van micro-organismen in verband staat met hun omgeving en habitat en ze kunnen nutriëntcycli schematisch tekenen.
Studenten kunnen de meest geschikte onderzoeksmethode voorstellen voor een microbiologische onderzoeksvraag en kunnen dit voorstel verantwoorden.
Studenten kunnen technieken uitvoeren die eigen zijn aan microbiële onderzoeksexperimenten rekening houdend met regels van bioveiligheid (o.a. steriel werken en nauwkeurig pipetteren).
Studenten kunnen resultaten van microbiële experimenten interpreteren en uitleggen in het kader van microbiële fysiologie.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Schriftelijk bepaalt 20% van het eindcijfer
WPO Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Niet van toepassing.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Schakelprogramma Master of Science in de biologie: Ecologie
Schakelprogramma Master of Science in de biologie: Molecular&Cellular LifeScience