3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021634BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Dit ‘Geïntegreerd project Procestechnologie’ sluit aan bij het ‘Geïntegreerd project biotechnologie’, in die zin dat er verder wordt gebouwd op vaardigheden die in dit eerste geïntegreerd project bijgebracht worden. Bovendien zullen bepaalde inhoudelijke aspecten verder uitgediept worden, waarbij de nadruk eerder op procestechnologische-, milieu- en energetische facetten gelegd zal worden.
In het ‘Geïntegreerd project Procestechnologie’ krijgen de studenten een uitdagend probleem voorgelegd. In het eerste jaar waarin dit ‘Geïntegreerd project Procestechnologie’ georganiseerd wordt, zal het project gecentreerd worden rond de vraag ‘Hoe kunnen we biobrandstoffen produceren tijdens ruimtemissies?’.
In dit eerste project staat de opwerking van chemicaliën geproduceerd door micro-organismen centraal. Hier komen tal van problemen uit de klassieke procestechnologie terug: massa- en warmteoverdracht (hoe kunnen we micro-organismen laten groeien in een toestand van lage zwaartekracht?; hoe zorgen we voor een efficiënte toevoer en menging van zuurstof en nutriënten?); scheiding van vaste stof en vloeistof (bezinking, filtratie, centrifugatie); concentratie, zuivering en recuperatie van chemicaliën uit oplossingen (distillatie, kristallisatie, membraanscheidingen, adsorptie, extractie,…). Aspecten uit milieutechnologie zijn ook van belang: energie-efficiëntie van de verschillende mogelijke processen/eenheidsbewerkingen; recuperatie van grondstoffen; verwerking en valorisatie van afvalstromen en nevenproducten, veiligheid…
Na het toelichten van de opdracht door de docent dient elk team een aantal mogelijke technologieën voor te stellen, op basis van de theoretische kennis die aangereikt werd in andere OO’s en na uitvoeren van een literatuurstudie (onder begeleiding). Via berekeningen zal uitgemaakt worden wat de best mogelijke technologie is. Niet enkel zuiver technische aspecten maar ook duurzaamheid dient hierbij in beschouwing genomen te worden. Doordat processen en systemen bedacht dienen te worden die werken bij condities van lage zwaartekracht, dienen de klassieke methodes in een ander licht bekeken te worden. Op het einde van deze analyse stelt het team deze intermediaire conclusies voor.
In een volgende fase dient een ontwerp gemaakt te worden voor één van de stappen in het gehele opwerkingsproces. Dit ontwerp dient vervolgens gebouwd en getest te worden. De studenten komen hier vol verscheidene uitdagingen te staan en dienen platgetreden paden te verlaten. De aard van de vraagstukken zal zo zijn dat creatief en out of the box denken gestimuleerd worden. Toch zal dit gehele proces onder begeleiding gebeuren, waarbij erover gewaakt zal worden dat een aantal essentiële stappen en onderdelen door elk team doorlopen wordt.
De studenten zullen deze opdracht projectmatig uitvoeren, in teams van max. 6 personen. Bij de start van het project zal aan alle leden van het team een specifieke rol toebedeeld worden. Hierbij wordt aan de leden van het team gevraagd om zelf na te denken over de verschillende functies en taken die uitgevoerd zullen moeten worden, zodat ze zelf tot een rolverdeling kunnen komen. Teamwerk, planning, opvolging van de planning, interne en externe communicatie zijn belangrijke aspecten van het project. Op het einde van het project dient een geschreven rapport overhandigd te worden.
Specifieke activiteiten in het project zijn:
Geen
De leerresultaten van dit OO omvatten:
- De studenten kunnen de meest geschikte eenheidsbewerkingen selecteren in een procestechnologisch project, rekening houdend met de randvoorwaarden, om een probleemstelling te beantwoorden.
- De studenten kunnen berekeningen uitvoeren om de keuze voor een bepaald proces of bepaalde eenheidsbewerking te rechtvaardigen, in termen van efficiëntie, energieverbruik, duurzaamheid en andere relevante parameters.
- De studenten hebben inzicht, modelleer-, en ontwerpvaardigheden in thermodynamische & transportprocessen en in de eenheidsbewerkingen in de biotechnologische & chemische industrie.
- Studenten kunnen zelfstandig nieuwe informatie opzoeken en hier correct naar refereren. Ze kunnen deze informatie kritisch benaderen en verwerken.
- Studenten kunnen zelfstandig werken. Ze kunnen verantwoordelijkheid nemen om bepaalde taken (zoals het vooruitplannen van experimenten) zelfstandig uit te voeren.
- Studenten kunnen efficiënt in groep werken en een teamgeest creëren.
- Studenten kunnen een project ontwerpen en beheren volgens de regels van projectmanagement. Ze kunnen hun projectaanpak of planning aanpassen bij onverwachte problemen.
- Studenten kunnen de resultaten van hun experimenten analyseren, verwerken en interpreteren.
- Studenten kunnen mondeling en schriftelijk communiceren op een duidelijke en gestructureerde manier over informatie, ideeën, problemen en resultaten in hun project. Ze kunnen overzichtelijk synthetiseren. Ze kunnen hierbij gebruik maken van discipline-eigen terminologie.
- Studenten kunnen innovatieve en creatieve ideeën bedenken en uitwerken.
Dit OO draagt bij tot het behalen van de opleidingsspecifieke leerresultaten:
- OLR5 hebben basiskennis, inzicht, modelleer-, en ontwerpvaardigheden in thermodynamische & transportprocessen, en in de eenheidsbewerkingen en de globale productieprocessen in de biotechnologische & chemische industrie.
- OLR6 hebben een ingenieursattitude: kunnen (benaderende) modellen formuleren, zijn resultaatgericht, kunnen haalbaarheid inschatten en kunnen rekening houden met technische randvoorwaarden.
- OLR7 kunnen nauwkeurig en veilig experimenteren en kunnen zelfstandig resultaten en data analyseren, verwerken en interpreteren.
- OLR8 kunnen zelfstandig nieuwe informatie opzoeken, er correct naar refereren, kritisch benaderen en verwerken. Tevens kunnen ze weloverwogen experimentele methodes selecteren en toepassen en kunnen ze een probleemstelling of hypothese formuleren.
- OLR9 kunnen zelfstandig en doelgericht werken, verantwoordelijkheid nemen en werken in een team.
- OLR10 kunnen op heldere wijze schriftelijk en mondeling communiceren over informatie, ideeën, problemen en resultaten binnen het vakgebied. Ze zijn vertrouwd met een discipline-eigen terminologie, zowel in het Nederlands als in het Engels.
- OLR11 kunnen probleemoplossend en projectgericht denken en zijn nieuwsgierig, creatief en innovatief.
- OLR13 kunnen reflecteren over maatschappelijke en ethische vraagstukken en hebben oog voor duurzaamheid en veiligheid.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- permanente evaluatie tijdens uitvoering van project, waarbij rekening gehouden wordt met de volgende aspecten: groepswerk, projectmatige aanpak, inzet, creativiteit, uitgevoerde berekeningen, design, experimenteel werk, verwerking en interpretatie van de resultaten, tussentijdse communicatie van de vooruitgang van het projectwerk
- schriftelijk rapport
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Standaard traject