6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021714ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Onder samenwerkingsakkoord
- Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Ondersteunende klinische wetenschappen
- Onderwijsteam
- Filip Cools
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 2 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
120 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
De ASO verwerft de competenties om op een efficiënte manier wetenschappelijke literatuur op te zoeken in verschillende soorten informatiebronnen en daarbij gebruik te maken van de “niveaus van sterkte van evidence”.
De ASO verwerft de competenties om wetenschappelijke artikels kritisch te lezen en de resultaten ervan op een klinisch zinvolle manier te interpreteren en toe te passen in de klinische praktijk.
De ASO leert om de zorg van de individuele patiënt “at the point of care” zo veel mogelijk te onderbouwen met de best beschikbare wetenschappelijke informatie.
- Inleiding in EBM + goede informatiebronnen
- Opbouwen van een zoekstrategie in PubMed
- Kritisch lezen van een wetenschappelijk artikel
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Checklists voor kritisch lezen, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, M. Offringa, W.J.J. Assendelft, R.J.P.M. Scholten, 5de herziene druk, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036819770, 2018
- Bijkomende info
Het vak wordt afgelegd in 1 jaar en bestaat uit:
- Eén hoorcollege met introductie over EBM, illustratie van goede informatiebronnen en opstellen van een zoekstrategie in PubMed (2u).
- Drie praktische oefeningen in EBM:
- Verschillende types van wetenschappelijke artikels zullen aan bod komen (therapie, diagnostiek, systematische review)
- De onderwerpen worden per specialistische discipline gekozen (keuze van artikel in het domein van de ASO). Artikels worden ofwel aangeleverd, ofwel door de ASO's zelf uitgekozen.
- De voorbereiding van elke oefening (hoe een critical appraisal van een bepaald type artikel moet gebeuren) is individueel en aan de hand van zelfstudie. De nodige achtergrondinformatie zal daarvoor beschikbaar gesteld worden.
- De uitvoering van de opdracht zelf moet gebeuren aan de hand van een template die op Canvas zal staan, en dit mag in samenwerking met collega's gebeuren
- Elke ASO dient voor elke opdracht echter individueel een document in te dienen via Canvas (een deadline zal daarvoor duidelijk aangegeven worden)
- Na de individuele indiening wordt de opdracht afgesloten met een groepsdiscussie over het artikel waarbij de docent feedback en reflectie geeft. Die discussie zal normaal gezien per specialistische discipline verlopen (een uitzondering met gezamenlijke workshop voor alle ASO's samen is evenwel mogelijk). In principe hoeft de ASO enkel aanwezig te zijn op de workshop van zijn/haar specialisme (tenzij bij vermelde uitzondering)
Timing:
- Het hoorcollege gaat door in oktober
- EBM oefening 1 start half november. Indiening van de opdracht met afsluitende workshop is rond half december
- EBM oefening 2 start half januari. Indiening van de opdracht met afsluitende workshop is rond half maart
- EBM oefening 3 start half april. Indiening van de opdracht met afsluitende workshop is rond half juni
- Alle data en deadlines zullen bekend gemaakt worden via Canvas. Het is dus belangrijk om de VUB-mails goed in het oog te houden.
- Inschrijving voor dit opleidingsdeel is niet meer mogelijk na 15 november
- Leerresultaten
-
Inzicht
OLR 10: Baseert zich op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek (W).
Vaardigheden
OLR 5: Kan doeltreffend communiceren met en kan medische en wetenschappelijke informatie rapporteren aan collegae en andere professionals (C)
OLR 11: Is in staat om de aangeboden wetenschappelijke kennis kritisch te interpreteren, te analyseren en correct en duidelijk te rapporteren (W)
Attitudes
OLR 12: Bestendigt een kritische, wetenschappelijke houding (W)
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Oefeningen
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: indienen oefeningen (6 opdrachten)
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Aanwezigheid workshop
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: INVULLEN
- Aanvullende info mbt evaluatie
Een ASO bekomt een PASS voor dit opleidingsonderdeel indien:
- Hij/zij voor alle 3 de opdrachten een document heeft ingediend in Canvas voor de gesteld deadline
- Hij/zij op minstens 2 van de 3 groepsdiscussies aanwezig is geweest (tenzij gewettigd afwezig)
M.a.w. men kan 1 van de 3 WPO-sessies missen. Afwezigheid dient, indien mogelijk vooraf, gemeld te worden aan de docent en het secretariaat, en gestaafd te worden met de nodige verantwoordingsstukken (medisch attest, attest van de stagemeester, overlijdensbericht).
Gewettigde afwezigheden kunnen zijn:
- Medisch redenen
- Moederschapsverlof
- Familiale redenen: overlijden van een bloed- of aanverwant in de eerste graad (ouders en/of kinderen) of in de tweede graad (grootouders, kleinkinderen en/of broer/zus), of van een persoon die onder hetzelfde dak gedomiliceerd is.
- Overmacht op de dienst, mits attest van de stagemeester
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: anesthesie en reanimatie
Master in de specialistische geneeskunde: inwendige geneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: klinische biologie
Master in de specialistische geneeskunde: medische oncologie
Master in de specialistische geneeskunde: neurochirurgie
Master in de specialistische geneeskunde: neurologie
Master in de specialistische geneeskunde: nucleaire geneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: oftalmologie
Master in de specialistische geneeskunde: orthopedische heelkunde
Master in de specialistische geneeskunde: otorhinolaryngologie
Master in de specialistische geneeskunde: pathologische anatomie
Master in de specialistische geneeskunde: cardiologie
Master in de specialistische geneeskunde: pediatrie
Master in de specialistische geneeskunde: plastische, reconstructieve en esthetische heelkunde
Master in de specialistische geneeskunde: pneumologie
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de kinder- en jeugdpsychiatrie
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de volwassenpsychiatrie
Master in de specialistische geneeskunde: radiotherapie en oncologie
Master in de specialistische geneeskunde: reumatologie
Master in de specialistische geneeskunde: röntgendiagnose
Master in de specialistische geneeskunde: stomatologie en mond-, kaak- en aangezichtschirurgie
Master in de specialistische geneeskunde: urgentiegeneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: dermatologie en venereologie
Master in de specialistische geneeskunde: urologie
Master in de specialistische geneeskunde: fysische geneeskunde en revalidatie
Master in de specialistische geneeskunde: gastro-enterologie
Master in de specialistische geneeskunde: gerechtelijke geneeskunde
Master in de specialistische geneeskunde: geriatrie
Master in de specialistische geneeskunde: gynaecologie en verloskunde
Master in de specialistische geneeskunde: heelkunde
Master in de specialistische geneeskunde: klinische genetica