25 ECTS credits
750 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021784ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.
De klinische biologie is dat onderdeel van de geneeskunde dat zich richt op het uitvoeren van laboratoriumontledingen op biologische vochten of celmateriaal voor predictie, diagnose, prognose en monitoring van ziektetoestanden bij de volwassenen en kinderen. De klinisch bioloog geeft deskundig wetenschappelijk gefundeerd advies betreffende het verantwoord gebruik en de interpretatie van klinisch biologische testen. Hij staat borg voor de kwaliteit van de ontledingen van bij de monstername tot en met het rapporteren aan de aanvragende arts en voor de organisatie en ontwikkeling van het laboratorium.
Tijdens zijn opleiding zal de ASO klinische biologie een lagere opleiding in de drie subdisciplines (hematologie, klinische chemie & radio-immunologie en microbiologie) genieten, die het basisfunctioneren in die disciplines omvat. Daarna volgt een hogere opleiding, ofwel polyvalent ofwel meer gericht naar één of twee subspecialismen, naargelang de voorkeuren en toekomstperspectieven van de ASO.
Naast het klassiek diagnostisch onderzoek, heeft de algemene klinisch bioloog een rol te spelen in de diagnostische evaluatieve wetenschappen, analyse van (nieuwe) diagnostische en therapeutische strategieën, met inbegrip van analyse, kostenefficiëntie en kosteneffictiviteit, kwaliteitsanalyse, medico-economische analyses, “outcome research”, decisionele analysen, nieuwe methodes en hun evaluatie.
WIV, zie link in KHB)
De doelstellingen worden overwegend in de praktijk verworven door:
- multidisciplinaire stafvergaderingen (1h/week)
- stafvergaderingen van de discipline (1h/week)
- bench-side teaching en bed-side teaching
- sessies voor technische vaardigheden
- gevalsbesprekingen
- zaalronde
- consultatie of adviezen met supervisie (bvb. thrombotesten, bloedafname, infectiologie)
De ASO is actief betrokken met laboratorium analysen, inclusief controle van de pre-analytische fase en validatie van geproduceerde resultaten (post-analytische fase). Hij blijft zeer kritisch en vult zijn praktische kennis aan door de achtergrond theorie aan te leren in de verschillende informatiebronnen die ter beschikking staan.
OLR 3: Heeft het probleemoplossend vermogen verder ontwikkeld en past dit toe in de praktijk (M, W)
OLR 6: Kent de mogelijkheden van andere zorgdisciplines en de deskundigheden van anderen in de patiëntenzorg (C, M)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Een examen bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
• examen jury Klinische Biologie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: examen via ondervraging door de jury Klinische Biologie over documenten, standard operating procedures uit kwaliteitshandboek.
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
• portfolio met evaluatiegesprek met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: klinische biologie