3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021809FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Evidence Based Medicine is het expliciet en afgewogen toepassen van de resultaten van goed me-disch wetenschappelijk onderzoek in de klinische praktijk.
Voor elke arts-specialist is het belangrijk een probleem te kunnen vertalen in een beantwoordbare vraag en op een efficiënte manier naar relevante literatuur te kunnen zoeken. Het kritisch beoordelen van de kwaliteit van de evidentie en de toepassing van de bevindingen in de praktijk zijn fundamenteel belangrijke vaardigheden van elke arts. Dit opleidingsonderdeel is gericht op de individuele benadering van een individueel probleem bij een individuele patiënt.
De ASO dient wetenschappelijke artikelen of een probleemstelling te kunnen analyseren, interpreteren en rapporteren, moet de wetenschappelijke kennis en methodiek kunnen toepassen binnen het domein van het specialisme en dient een wetenschappelijke attitude aan te leren ten aanzien van patiëntenzorg. De wetenschappelijke kennis dient verkregen mede aan de hand van participatie aan klinisch wetenschappelijk onderzoek. De ASO ontwikkelt de nodige academische vaardigheden om zelf te participeren in wetenschappelijk onderzoek en resultaten op een evidence-based manier te presenteren in gesproken en/of geschreven vorm.
WERKVORMEN
• Kritisch doornemen van wetenschappelijke publicaties.
• Efficiënt beroep doen op EB databases
Toepassen EB in de klinische praktijk en patiëntbesprekingen.
Occasioneel: EB toepassen in het opstellen van protocollen/zorgpaden
OLR 10: Baseert zich op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek (W)
OLR 1: Heeft diepgaande medische kennis en inzicht verworven in het specialisme (M, W)
OLR 19: Voldoet aan de algemene en specifieke eindtermen, eigen aan het specialisme, betreffende diagnostiek en ziektebeelden/aandoeningen (M, W)
OLR 7: Is in staat om de aangeboden wetenschappelijke kennis kritisch te interpreteren, te analyseren en correct en duidelijk te rapporteren (W)
OLR 3: Heeft het probleemoplossend vermogen verder ontwikkeld en past dit toe in de praktijk (M, W)
OLR 9: Kan participeren in klinisch wetenschappelijk onderzoek (W)
OLR 12: Bestendigt een kritische, wetenschappelijke houding (W)
OLR 17: Blijft voortdurend de eigen vaardigheden verder ontwikkelen en verbeteren (M)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Voor de beoordeling wordt gebruik gemaakt van de stagebeoordeling (functionerings- en evaluatiegesprekken) en van 1 wetenschappelijke beoordeling (oefening op de werkplek) per opleidingsjaar (geven van een journal club, geven van een seminarie, geven van een patiëntenbespreking met duiding van de desbetreffende casus aan de hand van een literatuuroverzicht en toepassing van de wetenchappelijke evidentie...).
De verslagen ervan worden gedocumenteerd in het portfolio (Medbook).
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld aan de hand van een "pass/fail" evaluatie.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: neurologie