3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021809FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Alex Michotte
Veronique Bissay
Guy Nagels
Miguel D'Haeseleer
Anja Flamez
Jan Versijpt
Sylvie De Raedt
Laura Seynaeve
Sebastiaan Engelborghs (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Evidence Based Medicine is het expliciet en afgewogen toepassen van de resultaten van goed me-disch wetenschappelijk onderzoek in de klinische praktijk.

Voor elke arts-specialist is het belangrijk een probleem te kunnen vertalen in een beantwoordbare vraag en op een efficiënte manier naar relevante literatuur te kunnen zoeken. Het kritisch beoordelen van de kwaliteit van de evidentie en de toepassing van de bevindingen in de praktijk zijn fundamenteel belangrijke vaardigheden van elke arts. Dit opleidingsonderdeel is gericht op de individuele benadering van een individueel probleem bij een individuele patiënt.

De ASO dient wetenschappelijke artikelen of een probleemstelling te kunnen analyseren, interpreteren en rapporteren, moet de wetenschappelijke kennis en methodiek kunnen toepassen binnen het domein van het specialisme en dient een wetenschappelijke attitude aan te leren ten aanzien van patiëntenzorg. De wetenschappelijke kennis dient verkregen mede aan de hand van participatie aan klinisch wetenschappelijk onderzoek. De ASO ontwikkelt de nodige academische vaardigheden om zelf te participeren in wetenschappelijk onderzoek en resultaten op een evidence-based manier te presenteren in gesproken en/of geschreven vorm.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Relevante databanken, die de ASO weet te gebruiken (Pubmed, Web of Science, Cochrane library, …)
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : clinical guidelines
Bijkomende info

WERKVORMEN 
 • Kritisch doornemen van wetenschappelijke publicaties.  
• Efficiënt beroep doen op EB databases  

  • Toepassen EB in de klinische praktijk en patiëntbesprekingen. 

  • Occasioneel:  EB toepassen in het opstellen van protocollen/zorgpaden 

Leerresultaten

Kennis

OLR 10: Baseert zich op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek (W)  

OLR 1: Heeft diepgaande medische kennis en inzicht verworven in het specialisme (M, W)  

OLR 19: Voldoet aan de algemene en specifieke eindtermen, eigen aan het specialisme, betreffende diagnostiek en ziektebeelden/aandoeningen (M, W)  

 

Inzicht

OLR 7: Is in staat om de aangeboden wetenschappelijke kennis kritisch te interpreteren, te analyseren en correct en duidelijk te rapporteren (W)  

OLR 3: Heeft het probleemoplossend vermogen verder ontwikkeld en past dit toe in de praktijk (M, W)  

 

Vaardigheden

OLR 9: Kan participeren in klinisch wetenschappelijk onderzoek (W) 

Attitudes

OLR 12: Bestendigt een kritische, wetenschappelijke houding (W)  

OLR 17: Blijft voortdurend de eigen vaardigheden verder ontwikkelen en verbeteren (M)  

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Portfolio met functioneringsgesprek

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Klinische casus met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Klinische casus met toepassing van de wetenschappelijke evidentie

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor de beoordeling wordt gebruik gemaakt van de stagebeoordeling (functionerings- en evaluatiegesprekken) en van 1 wetenschappelijke beoordeling (oefening op de werkplek) per opleidingsjaar (geven van een journal club, geven van een seminarie, geven van een patiëntenbespreking met duiding van de desbetreffende casus aan de hand van een literatuuroverzicht en toepassing van de wetenchappelijke evidentie...). 

De verslagen ervan worden gedocumenteerd in het portfolio (Medbook).

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld aan de hand van een "pass/fail" evaluatie.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: neurologie