6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021837FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Alvorens men een inschrijving kan nemen voor "Wetenschappelijke verdieping in oftalmologie deel 2" moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor "Wetenschappelijke verdieping in oftalmologie deel 1".
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Onder samenwerkingsakkoord
- Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Snijdende klinische wetenschap
- Onderwijsteam
- Peter Raus
Marcel Ten Tusscher
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
50 contacturen Practical exercises
120 contacturen Self study
- Inhoud
Binnen de opleiding wordt de aso inzicht gegeven in algemene aspecten van het klinisch en wetenschappelijk denken. Het accent in het kader van kennis en wetenschapen bij de afdeling oogheelkunde aan de UZ/VUB ligt op het identificeren van klinisch relevante problemen en het verhelderen van de hierbij horende beantwoordbare vraagstelling. Dit sluit direct aan bij het dagelijks werk van de arts. Daarnaast is dit de basis voor continue verbetering van het medisch denken en handelen. Erna volgt een fase waarin bronnen worden geraadpleegd. Dit kunnen zijn: deskundigen, de wetenschappelijke literatuur of empirisch onderzoek. Daarbij is de belangrijkste vaardigheid het beoordelen van de argumentatie en validiteit van de betreffende bron (o.a. via CAT en argumentatieleer, toegepast tijdens patiëntenbesprekingen, cursorisch onderwijs en supervisie). Het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek kan hierbij een onderdeel zijn, in het bijzonder aansluitend bij de onderzoekslijnen van de afdeling. In het geval van een eminent klinisch belangrijke vraag die niet in deze lijnen past en die nog niet in de literatuur beantwoord is kan empirisch onderzoek ter hand worden genomen. Dit onderzoek leidt dan tot een presentatie en publicatie. Het academische karakter van de oogheelkunde opleiding aan de UZ-Brussel bestaat dus niet uit het uitvoeren van empirisch onderzoek, maar de ontwikkeling van een academische attitude en algemene academische vaardigheden die van belang zijn voor de uitvoering van de oogheelkunde op een hoog niveau.
De aso krijgt hier tijd voor toegewezen. De opzet en uitvoering van deze wetenschapsstage wordt per aso individueel bepaald. Hiervoor kan de aso ten allen tijde een onderzoeksplan indienen bij het opleidingsteam.
-CAT (Critical Appraisal of a Topic): Elke aso moet verplicht meerdere CAT's uitvoeren binnen de opleidingsperiode. Voor presentatie en bespreking is hier op de besprekingen tijd voor ingeruimd. Bij elke CAT is een staflid betrokken die het proces superviseert en in samenspraak met de opleidingsgroep, naar aanleiding van de presentatie, de CAT verdeelt.
- Studiemateriaal
- Handboek (Vereist) : Kanski´s Clinical Ophthalmology, A systematic approach, Brad Bowling, 9de, Elsevier, 9780702077111, 2019
Handboek (Vereist) : Handboek klinische besliskunde / epidemiologie, BIB
Handboek (Vereist) : Basic and Clinical Science Course. BCSC, 13 delen, BIB, 9781615258499 , 2017
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Tijdschriften in het vakgebied
Cursustekst (Vereist) : EMD
Cursustekst (Vereist) : Gangbare richtlijnen in het ziekenhuis
- Bijkomende info
Tijdens consultaties, in de operatiekamer, tijdens het presenteren van in de praktijk voorkomende problemen besteedt de aso in overleg met de supervisor en of de opleider aandacht aan het eigen probleemoplossend vermogen en de groei van eigen inzicht. Problemen en inzichten in de operatiekamer worden besproken tijdens de complicatiebesprekingen. Problemen in de consultaties komen aan bod tijdens de patientenbespreking met speciale aandacht voor klinische besliskunde en epidemiologie. Tijdens de onderwijssessies in de ochtend, de complicatiebesprekingen, de patientenbespreking en tijdens de wetenschappelijke stage wordt via CAT`s het vormen van een H0 hypothese en de wetenschappelijke uitwerking begeleid.
- Leerresultaten
-
Kennis
OLR 1: Heeft diepgaande medische kennis en inzicht verworven in het specialisme (M, W)
Inzicht
OLR 10: Baseert zich op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek (W)
OLR 11: Is in staat om de aangeboden wetenschappelijke kennis kritisch te interpreteren, te analyseren en correct en duidelijk te rapporteren (W)
Vaardigheden
OLR 3: Heeft het probleemoplossend vermogen verder ontwikkeld en past dit toe in de praktijk (M, W)
OLR 5: Kan doeltreffend communiceren met en kan medische en wetenschappelijke informatie rapporteren aan collegae en andere professionals (C)
Attitudes
OLR 12: Bestendigt een kritische, wetenschappelijke houding (W)
OLR 19: Voldoet aan de algemene en specifieke eindtermen, eigen aan het specialisme, betreffende diagnostiek en ziektebeelden/aandoeningen (M, W)
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Portfolio
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert plus (100%)
PASS/FAIL
- Aanvullende info mbt evaluatie
portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert plus (100%)
PASS/FAIL
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: oftalmologie