3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022077BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Systematisch overzicht van theorieën en concepten over taal, tekst en beeld die aan de basis liggen van praktijk en onderzoek in Vertaalwetenschappen, Tolkwetenschappen, Journalistiek en Critical Applied Linguistics. Concreet komen de volgende topics aan bod: Semiotiek, historisch; Semiotiek, de basis (Peirce, Morris, De Saussure, Barthes); Semiotiek en representatie (Jakobson: taalfuncties; Benveniste: instantie van het discours; Bakhtin: spreekgenres); Pragmatiek (Wittgenstein: taalspelen; Austin/Searle: taalhandelingen; Butler: performativiteit); Logica van het beeld (Wittgenstein, Mersch, Mitchell, Boehm); Beeldhandelingen en representatie in beeld (Warburg, Bredekamp, Ginzburg, Panofsky, Foucault, Searle). De behandelde theorieën worden geïllustreerd in casussen en toegepast in de kritische analyse van teksten en beelden waarbij wordt gefocust op taal als symbolische macht en thema’s gerelateerd aan taalpraktijk en ideologie.
De hoorcolleges vinden afwisselend plaats digitaal met lesopnames en live on campus (indien nodig worden de on campus colleges omgezet in live digitaal). Er worden oefeningen en reflectievragen gegeven ter documentatie die tijdens de live lessen worden besproken. Er worden teksten opgegeven voor verplichte, zelfstandige lectuur alsook ter documentatie.
Het studiemateriaal bestaat uit: de syllabus Taal, tekst en beeld (S. Lavaert, 2021); powerpointpresentaties (desgevallend met audio); tekstmateriaal en documentatie via Canvas.
De student heeft verdiepende kennis van theorieën en concepten over taal, tekst en beeld en kan deze kennis toepassen in de kritische analyse van en onderzoek naar taalkundige, communicatieve, mediale en beeldtoepassingen;
de student heeft kennis van logische redeneerwijzen en argumenten en kan deze toepassen zowel in de vorming van teksten, discoursen en presentaties, als in de analyse;
de student heeft inzicht in de historische aard van denksystemen en theoretische concepten;
de student kan actuele vertogen plaatsen in een globale en historische context;
de student heeft inzicht in de principes en werkingen van actuele culturele vertogen en beeldgebruik;
de student kan kritisch reflecteren over bereikte kennis, vaardigheden en methodes, en heeft inzicht in de beperktheden daarvan;
de student is bereid om alternatieve benaderingen in overweging te nemen;
de student kan een beredeneerd standpunt innemen na analyse van verschillende standpunten;
de student heeft respect voor waarden, normen en stellingnamen van medemensen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Het schriftelijk Take Home examen bestaat uit open vragen, reflectievragen en essayvragen over de inhoud van de syllabus, colleges, lees- en zoekopdrachten, en powerpointpresentaties met opnames.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben