6 ECTS credits
152 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4022124FNW voor werkstudenten in het 1e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Politieke Wetenschappen
- Onderwijsteam
- Didier Caluwaerts
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
140 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Het beleidsinnovatielab wil studenten en beleidsmakers samenbrengen om innovatieve oplossingen te bedenken voor complexe en vaak moeilijk te managen beleidsproblemen. Het is daarbij de bedoeling om de ingenuïteit en creativiteit van studenten te stimuleren om met beleidsproblemen om te gaan, maar ook om een kritische en evidence-based reflex bij de studenten los te weken.
Het thema van het beleidsinnovatielab varieert jaarlijks omdat de docent elk jaar een nieuwe oproep lanceert bij lokale, regionale, federale en Europese besturen om bepaalde beleidsproblemen aan te brengen waar ze een nieuwe blik op willen werpen. Het is daarbij de bedoeling dat de studenten in groep gedurende het semester een oplossing uitwerken en deze voor de betrokken beleidsmakers komen toelichten.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Referentielijst van artikels
- Bijkomende info
Het studiemateriaal wordt via Canvas ter beschikking van de studenten gesteld. Daarnaast moeten de studenten ook zelf – via eigen onderzoek – literatuur opzoeken.
- Leerresultaten
-
Algemene Competenties
Na het volgen van dit studiedeel moeten de studenten de volgende doelstellingen bereikt hebben:
- Studenten kunnen zelfstandig de ontwikkelingen binnen één of meerdere deeldomeinen van de politicologie volgen.
- Studenten kunnen zelfstandig maatschappelijke ontwikkelingen en problemen in politicologische termen vatten en vertalen in een concrete beleidsvraag.
- Studenten kunnen voor het beantwoorden van een beleidsvraag zelfstandig de gepaste methodologische keuzes maken.
- Studenten kunnen zelfstandig een onderzoeksdesign opzetten en de stappen in een onderzoeksplan uitstippelen.
- Studenten kunnen zelfstandig een onderzoeksdesign uitvoeren om een beleidsvraag wetenschappelijk onderbouwd te beantwoorden.
- Studenten kunnen zich op kritische wijze positioneren ten aanzien van de internationale politicologische en beleidsliteratuur.
- Studenten kunnen zelfstandig analytisch, genuanceerd en kritisch reflecteren over actuele problemen en beleidsontwikkelingen.
- Studenten kunnen zelfstandig schriftelijk rapporteren over hun onderzoek en dit mondeling op wetenschappelijk verantwoorde wijze aan vakgenoten toelichten en er vragen over beantwoorden.
- Studenten kunnen zelfstandig en op basis van eigen onderzoek een genuanceerde argumentatie ontwikkelen en een beredeneerd standpunt formuleren en verdedigen.
- Studenten kunnen kritisch reflecteren over hun onderzoek en gaan constructief om met kritische kanttekeningen van vakgenoten.
- Studenten laten zich in hun onderzoek niet leiden door politieke of levensbeschouwelijke dogma’s.
- Studenten gaan gewetensvol om met de intellectuele eigendom van anderen.
- Studenten kunnen hun politicologische inzichten aanwenden om kritische kanttekeningen te plaatsen bij stereotyperingen, gemeenplaatsen en overhaaste veralgemeningen.
- Studenten kunnen creatieve beleidsoplossingen ontwikkelen voor complexe maatschappelijke problemen.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Projectpaper
met een wegingsfactor 70
en aldus 70% van het totale eindcijfer.
- Presentatie
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Studenten zullen op drie manieren geëvalueerd worden:
- Projectpaper (70%): de projectpaper is een groepsrapport waarin de studenten het beleidsprobleem analyseren en hun oplossing voor het beleidsprobleem beschrijven. Daarenboven beargumenteren ze elk van de voorgestelde beleidsmaatregelen.
- Presentatie (30%): Tijdens de presentatie legt de groep uit voor een publiek van beleidsmakers en peers uit wat hun voorgestelde oplossing voor het beleidsprobleem is.
- Peer feedback: aangezien dit studiedeel sterk inzet op zelfstandig groepswerk, zal elk van de groepsleden de kans krijgen om de anderen te beoordelen. Dit voorkomt freeridergedrag. Een negatieve peer feedback leidt tot een negatieve weging van de scores voor de projectpaper en de presentatie.
Opgelet: studenten kunnen niet slagen als ze hun projectpaper niet hebben ingediend en de presentatie niet hebben uitgevoerd.
De deelresultaten voor de paper en de presentatie kunnen niet worden overgedragen naar de tweede zittijd bij een score van minder dan 10/20. Indien de studenten niet geslaagd zijn, zullen ze dus de paper en de presentatie in de tweede zittijd opnieuw moeten afleggen.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap