6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022125FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Organisatie van de gezondheidzorg : nationaal en internationaal' en 'Organisatie en beheer van ziekenhuizen' gevolgd, alvorens ‘'Organisatie van samenwerking in de gezondheidszorg' op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gezondheidswetenschappen
Onderwijsteam
Marcus Leys (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de toenemende behoeften van patiënten en zorggebruikers zorgen ervoor dat,om optimale zorg te kunnen aanbieden afgestemd op de behoeften van patiënten en hun peers, steeds meer moet ingezet worden op samenwerking tussen professionals uit verschillende disciplines en organisaties binnen en tussen verschillende sectoren. De wijze waarop multi- en/of interdisciplinaire samenwerking zowel klinisch als organisatorisch kan worden vorm gegeven staat centraal in dit OO.

Het OO bestudeert de beschikbare “realist evidence” rond barrières en faciliterende factoren voor interdisciplinair en multidisciplinair samenwerken, met bijzondere nadruk op structurele (financiële, regelgevende, culturele factoren (taal, gewoontes, normen, waarden, preferenties,…) en communicatieve aspecten die de samenwerking beïnvloeden. Het OO staat stil bij de vraag op welke manier samenwerken en het organiseren van samenwerken een essentieel onderdeel is van integratie van zorg.

In het OO wordt stilgestaan bij hulpmiddelen die de interprofessionele, interorganisatorische  en intersectorale samenwerking kunnen ondersteunen.

Bijkomende info

als lesmateriaal wordt gewerkt met hoofdstukken uit Ferlie, Montgomery, Pederson (ed), The Oxford handbook of health care management, Oxford university press, 2016 en worden wetenschappelijk artikels geupload op canvas.

Tijdens de werkcolleges worden praktisch "hands-on" oefeningen gemaakt over het belang van ontwerpregels van samenwerking binne een door de docenten opgelegd kader, en wordt door de studenten een werkstuk gemaakt (een paper) met een plan van aanpak hoe ze saemnwerking zullen organiseren, rekening houdend met de theoretische en empirische inzichten rond samenwerken

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis en inzicht verwerven over de verschillende betekenissen van multidisciplinaire, interdisciplinaire, interprofessionele, interorganisatorische en intesectorale samenwerking en de praktische implicaties voor de organisatie van de gezondheidszorg.

Kennis en inzicht verwerven in de barrières en faciliterende randvoorwaarden voor de verschillende vormen van samenwerking in de zorg.

Praktische vaardigheden verwerven over aspecten die te maken hebben met de verschillende vormen van samenwerken (structurele en culturele factoren).

Praktische vaardigheden verwerven om adequaat te communiceren ten behoeve van efficiënte samenwerking.

Praktische vaardigheden verwerven om gebruik te maken van hulpmiddelen (tools) om de samenwerking te onderbouwen of uit te bouwen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ZELF paper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

50% theorie: in het OO wordt de theorie getoetst aan de hand van een geanonimiseerd schriftelijk examen over aspecten van samenwerken in de zorg. De kennis wordt verworven op basis van de aangeboden leerstof in het HOC,

50% op een zelf uitgewerkte toepassing van ontwerpregels of indentificeren van veriste vaardigheden vereist voor samenwerken in de zorg.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject