6 ECTS credits
168 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2022127BNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Uitwerken van gezondheidswetenschappelijke probleemstelling met literatuuronderzoek' opnemen houdt in dat je gelijktijdig 'Organisatie van de gezondheidszorg : nationaal en internationaal', 'Elementen van boekhouden', Statistiek toegepast op de gezondheidszorg', 'Methoden en technieken van de sociale gezondheidswetenschappen', 'Gezondheidseconomie', 'Preventie en promotie in de gezondheidszorg', 'Inleiding tot de medische wetenschappen', 'Kwantitatieve dataverwerking en -analyse', 'Kwalitatief onderzoek voor gezondheidswetenschappen', 'Gezondheidssociologie', 'Organisatie en beheer van ziekenhuizen' en 'Ethiek in de Gezondheidszorg' volgt of reeds geslaagd bent voor gelijktijdig 'Organisatie van de gezondheidszorg : nationaal en internationaal', 'Elementen van boekhouden', Statistiek toegepast op de gezondheidszorg', 'Methoden en technieken van de sociale gezondheidswetenschappen', 'Gezondheidseconomie', 'Preventie en promotie in de gezondheidszorg', 'Inleiding tot de medische wetenschappen', 'Kwantitatieve dataverwerking en -analyse', 'Kwalitatief onderzoek voor gezondheidswetenschappen', 'Gezondheidssociologie', 'Organisatie en beheer van ziekenhuizen' en 'Ethiek in de Gezondheidszorg'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gezondheidswetenschappen
Onderwijsteam
Maaike Fobelets (titularis)
Onderdelen en contacturen
6 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
150 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel integreert aangeleerde kennis en vaardigheden uit andere (methodologische) opleidingsonderdelen van het schakel- of voorbereidingsprogramma MBG. Het opleidingsonderdeel stelt tot algemeen doel om de studenten

1) te leren om op een systematische en methodische manier wetenschappelijke literatuur te raadplegen en te verwerken

2) te leren om correct wetenschappelijk en methodologisch te redeneren en argumenteren

3) deze vaardigheden te laten integreren in een onderzoeksprotocol voor een empirisch (kwalitatief of kwantitatief) onderzoek

De studenten leren en oefenen tijdens dit opleidingsonderdeel een systematische werkmethode om een gezondheidswetenschappelijke probleemstelling en daarop aansluitende onderzoeksstrategie uit te werken en te formuleren. Het gaat om een geïntegreerde oefening waarbij de studenten probleemstelling, doelstelling, vraagstelling en een onderzoeksstrategie uitwerken in de vorm van een geschreven werkstuk en een mondelinge presentatie ("elevator pitch").

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Dit opleidingsonderdeel vereist dat de studenten zelfstandig een leertraject doorlopen om een gezondheidswetenschappelijke probleemstelling te kunnen schrijven, onderbouwd met wetenschappelijke literatuur met daarbij aansluitend een onderzoeksplan voor een empirisch (kwalitatief of kwantitatief) onderzoek. Er wordt, met een afwisseling van theoretische hoorcolleges, interactieve werkcolleges én online studiemateriaal, een mix van onderwijsvormen aangereikt onder de vorm van blended learning om studenten te helpen om zelfstandig dit leertraject te doorlopen.

Dit opleidingsonderdeel is een belangrijke voorbereiding voor de stage MBG en de masterproef in het Masterjaar.

Leerresultaten

Algemene competenties

De algemene leerdoelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn:

- Een (praktijk geïnspireerde) gezondheids- of gezondheidszorgprobleem/fenomeen uitwerken

- Een methodologisch onderbouwde onderzoeksstrategie uitwerken

- Doelstellingen van het voorgestelde onderzoek formuleren in termen van een wetenschappelijke doelstelling en een maatschappelijke doelstelling

- Heldere en concrete onderzoeksvra(a)g(en) formuleren;

- Zelfstandig een systematische literatuurstudie uitvoeren met behulp van wetenschappelijke bronnen;

- Zelfstandig een argumentatie opbouwen over de dataverzamelingsstrategie (de gebruikte technieken, de selectie van onderzoekseenheden, etc…);

- De principes van toetsbaarheid, veralgemeenbaarheid, reproduceerbaarheid en transparantie in het wetenschappelijk rapporteren toepassen;

- Reflecteren over de principes van wetenschappelijke integriteit en ethische aspecten van het onderzoek;

- Sterktes en zwaktes van de voorgestelde onderzoeksstrategie bespreken;

- Wetenschappelijk taalgebruik (zowel in tekstopbouw als met het gebruik van concepten, precieze formuleringen, etc…) hanteren en transparant, helder rapporteren;

- Correct wetenschappelijk refereren en citeren;

- De principes van peer-review toepassen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondelinge presentatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • paper met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd op basis van een zelfstandig uitgewerkte paper (80%) en een mondelinge presentatie ("elevator pitch") (20%).

De vormvereisten en de inhoudelijke criteria van de in te dienen paper staan beschreven in de cursushandleiding die op CANVAS ter beschikking wordt gesteld en per academiejaar kan aangepast worden.

Het niet- (tijdig) indienen van de paper en/of niet-deelname aan de mondelinge presentatie leidt automatisch tot een afwezigheid voor de desbetreffende zittijd.

De ingeleverde papers worden gescreend met plagiaatdetectiesoftware. Indien plagiaat kan aangetoond worden, kan de decaan, eventueel na overleg met de
Voorzitter van de examencommissie, beslissen om een examentuchtbeslissing op te leggen (zie Onderwijs- en examenreglement, artikel 118).

Bij de evaluatieopdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen mits er op een verantwoordelijke en integere manier gewerkt wordt met deze AI-tools.  Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven (zie richtlijnen op Canvas)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Schakelprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject