6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022129ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Politieke Wetenschappen
Onderwijsteam
Joke Matthieu (titularis)
Gide Van Cappel
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
132 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel staat het concept burgerschap centraal. Allereerst onderzoeken we de wortels van de idee van burgerschap. Hoewel er een consensus bestaat over de wenselijkheid van burgerschap, blijft het concept zelf complex en onderhevig aan verandering. Dit is onder meer te wijten aan het feit dat ideeën van burgerschap vaak berusten op verschillende theoretische en empirische perspectieven. Wat is burgerschap en wat kenmerkt 'de goede democratische burger'? Wat is de verhouding tussen democratisch burgerschap en sociale verandering? Hoe kan burgerschap worden verzoend met de gevolgen van grote breuklijnen die onze samenlevingen ondervinden? Dit zijn vragen die centraal staan in de cursus. We gaan hierbij in op de maatschappelijke, politiek, filosofisch-juridische, en internationale dimensie van burgerschap. Daarnaast gaan we in op de empirische bevindingen inzake participatie.

In het eerste deel van dit opleidingsonderdeel worden de concepten van burgerschap en participatie verkend, in verhouding tot sociale verandering.

In het tweede deel wordt het thema van burgerschap, participatie en sociale verandering geëxploreerd op basis van empirische case studies.
 

Bijkomende info

De lessen zullen interactief zijn, de studenten worden verwacht om aanwezig te zijn, al het vereiste leesmateriaal te hebben gelezen en bereid zijn om hun standpunten te bespreken met de andere studenten tijdens de les.

De literatuurlijst wisselt elk jaar, maar een literatuurlijst met al het leesmateriaal (artikelen, boekhoofdstukken en rapporten) zal beschikbaar worden gesteld via Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van dit studiedeel moeten de studenten de volgende doelstellingen bereikt hebben:

  1. Studenten kunnen zelfstandig de ontwikkelingen binnen het deeldomeinen van burgerschapsstudies volgen;
  2. Studenten kunnen zelfstandig maatschappelijke ontwikkelingen en problemen in politicologische termen vatten en vertalen in een concrete beleidsvraag;
  3. Studenten kunnen zich op kritische wijze positioneren ten aanzien van de internationale politicologische literatuur omtrent burgerschap;
  4. Studenten kunnen zelfstandig analytisch, genuanceerd en kritisch reflecteren over actuele problemen en beleidsontwikkelingen die raken aan burgerschap;
  5. Studenten kunnen zelfstandig schriftelijk rapporteren over hun onderzoek en dit mondeling op wetenschappelijk verantwoorde wijze aan vakgenoten toelichten en er vragen over beantwoorden;
  6. Studenten kunnen zelfstandig en op basis van eigen onderzoek een genuanceerde argumentatie ontwikkelen en een beredeneerd standpunt formuleren en verdedigen;
  7. Studenten kunnen kritisch reflecteren over hun onderzoek en gaan constructief om met kritische kanttekeningen van vakgenoten;
  8. Studenten laten zich in hun onderzoek niet leiden door politieke of levensbeschouwelijke dogma’s;
  9. Studenten gaan gewetensvol om met de intellectuele eigendom van anderen;
  10. Studenten kunnen hun politicologische inzichten aanwenden om kritische kanttekeningen te plaatsen bij stereotyperingen, gemeenplaatsen en overhaaste veralgemeningen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten worden op twee manieren beoordeeld.

  • Studenten moeten individueel 1 paper schrijven (max. 6000 woorden in het Engels of Nederlands), waarin ze een onderwerp die aan bod komt tijdens de lessen theoretisch en/of empirisch bespreken. Studenten krijgen de vrijheid om hun eigen onderzoeksvraag zelf te kiezen, maar deze onderzoeksvraag moet wel goedgekeurd worden door de docent. Papers worden beoordeeld op structuur, inhoud en duidelijkheid. Alle evaluatiecriteria worden uiteengezet in de syllabus van de cursus. Voor deze paper wordt 50% van het eindcijfer toegekend.
  • Ook een mondeling examen met gesloten boek telt mee voor 50% van het eindcijfer.

Opgelet: Participatie aan beide onderdelen is nodig om te kunnen slagen.

Deelcijfers voor de paper of het examen kunnen worden overgedragen naar de tweede zittijd als de student een resultaat behaalt van 10/20 of hoger. Studenten moeten de docent laten weten of ze hun cijfer willen overdragen.

Alle papers worden gecontroleerd op plagiaat met behulp van plagiaatsoftware.
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap