6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022135ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Ingrid Wybo
Ives Hubloue (titularis)
Johan Vansintejan
Koen Pardon
Sofie Pauwels
Julie Yap
Dounia Logdali
Laurence Balencourt
Steve Elens
Valentine Lemaigre
Annelies Wiesner
Externe Docenten
Katia Van Vaerenbergh
An Verdoodt
Carol Clinckaert
Simon Scheyltjens
Onderdelen en contacturen
50.5 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Klinische vaardigheden en stages I bestaat uit vier grote onderdelen:
1. Vaardigheidsonderwijs
2. Communicatie

3. Stages

4. Medisch Frans

 

1. Vaardigheidsonderwijs

Het vaardigheidsonderwijs is opgebouwd uit 5 leerlijnen waarbinnen verschillende vaardigheden worden aangeleerd. In Klinische vaardigheden en stages I komen de volgende leerlijnen aan bod:

  • EHBO
  • Medisch- en verpleegkundigtechnische vaardigheden
  • Reanimatie onder de vorm van Basic Life Support bij de volwassene en het kind
  • Anamnese en fysiek onderzoek
  • Infectiepreventie

Een gedetailleerd overzicht van de gedoceerde topics is beschikbaar op Canvas.

 

2. Communicatie

In het eerste jaar communicatie komt actief luisteren aan bod. Je leert houdingen en gesprekstechnieken aan die een professioneel probleemverhelderend gesprek mogelijk maken. Je zal na het eerste jaar in staat zijn om van iemand anders informatie te bekomen over diens belevingen in verband met zijn gezondheid en ziekte.

 

3. Stages

  • Huisartsenstage

De huisartsenstage duurt 1 week waarbij de focus ligt op het aanleren en oefenen van praktische basisvaardigheden. Tevens is dit een kennismaking met het werkdomein van de huisartsengeneeskunde en een introductie tot samenwerking binnen de zorg. Je ervaart zo al meteen wat je studie in de praktijk betekent.

  • Zorgstage

De zorgstage is een stage die doorgaat in het UZ Brussel gedurende maximaal 1 week. Daarbij wordt er stage gelopen in de Spoedgevallendienst en/of op een andere verpleegafdeling in het ziekenhuis (i.f.v. de beschikbaarheden van de verpleegafdelingen). Deze stage vindt plaats in juli, augustus of september tussen 1ste en 2de bachelor. Voor meer informatie: zie ook de opleidingsonderdeel fiche ‘Klinische vaardigheden en stages II'.

 

4. Medisch Frans

Tijdens de lessen Medisch Frans worden de basisregels van de grammatica herhaald en wordt de basis medische woordenschat aangeleerd. Dit zal verder ingeoefend worden tijdens enkele praktische sessies.

 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Ik luister, Voorschriften voor een gezonde arts-patiënt communicatie, Pardon, Koen, Pelckmans, 9789463372787, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiemateriaal aangeboden op Canvas, Canvas
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Algemene competenties

Na afloop van het vaardigheidsonderwijs, de lessen communicatie en de lessen medisch Frans kan of heeft de student:

  • Eerste hulp aanbieden bij medische urgenties
  • Een correcte basic life support uitvoeren
  • De aangeleerde medisch-verpleegkundige skills correct uitvoeren
  • Inzicht verworven in de verschillende factoren van infectiepreventie
  • De aangeleerde delen van fysiek onderzoek en anamnese correct uitvoeren
  • Communicatievaardigheden verworven die relevant zijn voor de arts in de arts-patiënt relatie met name de actieve luistervaardigheden.
  • Gepaste attitudes aannemen die relevant zijn voor de arts-patiënt relatie. 
  • De aangeleerde communicatievaardigheden demonstreren in een probleem verhelderend gesprek. 
  • Een gesprek evalueren en een gesprek mondeling en schriftelijk rapporteren. 
  • Het eigen leerproces in het verwerven van communicatievaardigheden verwoorden. 
  • De basisprincipes van de Franse grammatica en medische woordenschat toepassen.

Na de zorgstage heeft de student:

  • Inzicht verworven in verpleegkundige taken en het interprofessioneel handelen.

Na de stageweek huisartsgeneeskunde kan de student:

  • Zich een beeld vormen van het takenpakket van de huisarts
  • Zich een beeld vormen van de patiëntenpopulatie van een huisartsenpraktijk
  • Zich een beeld vormen van de belangrijkste pathologieën in de huisartsenpraktijk
  • Zich een beeld vormen van de structuur van een consult (SOEP)
  • Zich een beeld vormen over hoe de communicatie tussen arts en patiënt verloopt
  • Zich een beeld vormen van het concept diagnostisch landschap
  • Een aantal praktische vaardigheden toepassen van het fysiek onderzoek van de patiënt: bloeddruk bepalen, auscultatie hart en longen, onderzoek van het abdomen
  • Zich een beeld vormen op welke manier de huisarts de kwaliteit van zijn werk waarborgt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • gedoceerde topics met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Dit betreft het ‘examen vaardigheidsonderwijs en communicatie’. Binnen deze categorie worden de gedoceerde topics binnen het vaardigheidsonderwijs en communicatie geëvalueerd onder de vorm van stationsproeven. Het mondeling en praktisch examen vindt plaats in de zittijd van januari. Deze punten worden pas officieel kenbaar gemaakt na de juni/juli zittijd.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • beoordeling huisartsenstage met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie ‘Examen Praktijk’ worden de punten in rekening gebracht van de huisartsenstage.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie ‘Examen Andere’ worden de punten van de permanente evaluaties in rekening gebracht.

Aanvullende info mbt evaluatie

1. Evaluatie Klinische vaardigheden en stages I

Het eindpunt voor Klinische vaardigheden en stages I bestaat uit een gewogen gemiddelde van het punt voor permanente evaluatie, stages en het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie. Je moet voor elk van die onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gewogen gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die onderdelen een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het vak Klinische vaardigheden en stages I gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

  • Permanente evaluatie (20%)

Voor het onderdeel vaardigheidsonderwijs, communicatie en Medisch Frans is er een aparte permanente evaluatie waarbij er voor elk een punt op 20 gegeven wordt na afloop van alle lessen. Je moet voor elk van die aparte onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die permanente evaluaties een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor de permanente evaluatie gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

Je moet geslaagd zijn op de permanente evaluatie om te mogen deelnemen aan het examen van Klinische vaardigheden en stages I zowel in de 1ste als 2de zittijd.

Wanneer een student niet geslaagd is voor de permanente evaluatie zal dit persoonlijk aan de student gecommuniceerd worden voor aanvang van de examenperiode.

  • Permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs:

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages I en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Elke afwezigheid dient tijdig verwittigd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen).

  • Permanente evaluatie communicatie:

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages I en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Elke afwezigheid dient tijdig verwittigd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen).

Voor communicatie zullen er tijdens het academiejaar opdrachten en taken gegeven worden. Het niet of niet tijdig indienen van deze taken weerspiegelt zich in de score voor permanente evaluatie en kan tot een onvoldoende leiden.

  • Permanente evaluatie Medisch Frans:

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages I en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor de permanente evaluatie.

Wanneer de les medisch Frans gemist wordt in het kader van een gewettigde afwezigheid, zal er een vervangtaak opgelegd worden.

Elke afwezigheid dient tijdig verwittigd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen).

  • Examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (60%)

Het examen van Klinische vaardigheden en stages I bestaat uit verschillende stationsproeven. Bij deelname aan het examen ben je verplicht om alle stations af te leggen (zowel alle stations rond vaardigheden als alle stations rond communicatie). Je moet voor elk station individueel geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt als eindcijfer voor het examen. Indien je voor één van de stations een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het examen gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Elk station afzonderlijk kan eigen voorwaarden hebben om te slagen. Deze voorwaarden zullen voor de aanvang van de examenperiode bekend gemaakt worden via Canvas.

Bij het station Communicatie worden ook de punten in rekening gebracht van de taken (onder andere reflectieverslag, verslag patiëntengesprek en huisartsenstage – zie leidraad) die gemaakt werden tijdens het academiejaar.

  • Stages (20%)

Na afloop van de huisartsenstage wordt er een punt op 20 gegeven op basis van de gelopen stage en het portfolio.

De beoordeling van de zorgstage valt buiten de zittijd en wordt meegenomen in de eindbeoordeling van Klinische vaardigheden en stages II. Voor meer informatie: zie ook de opleidingsonderdeel fiche Klinische vaardigheden en stages II '.

 

2. Tweede zittijd

De onderdelen ‘permanente evaluatie’ en ‘stage’ kunnen niet worden hernomen in tweede zittijd.

Deelcijfers voor de stations binnen het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie kunnen overgedragen worden naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 50% én mits het akkoord van de titularis.

De student die in de eerste zittijd geen credit behaald heeft voor het volledige opleidingsonderdeel en één of meerdere geslaagde examenonderdelen toch wenst te hernemen (m.u.v. permanente evaluatie en stage), stuurt een e-mail naar skillslab@vub.be uiterlijk 2 weken voor aanvang van de tweede zittijd. Eenmaal de student via mail gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer(s), verliest hij deze onherroepelijk.

3. Deelcijfers bij het niet behalen van de credit in 2de zittijd

De deelcijfers voor de stages kunnen op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar en dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van het vaardigheidsonderwijs (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van het vaardigheidsonderwijs op het examen (resultaat van minstens 50% voor elk individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van communicatie (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van communicatie op het examen (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van medisch Frans (resultaat van minstens 50%), kan dit deelcijfer op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

4. Inkijken van het examen

Om het examen van Klinische vaardigheden en stages I in te kijken, kunnen studenten binnen de drie dagen na de officiële bekendmaking van de examenresultaten een afspraak maken via skillslab@vub.be. De student moet duidelijk vermelden welke onderdelen hij wenst in te kijken. Er wordt een individueel tijdstip afgesproken waarop het examen met de student besproken kan worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)
Bachelor in de geneeskunde: Startplan (6 jaar)